Linux basics (3 cr)
Code: TT00BQ90-3009
General information
- Enrollment
-
02.07.2025 - 31.07.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Teknologia
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Information and Communication Technology
Objective
Opiskelija ymmärtää Linux-käyttöjärjestelmän toimintaperiaatteen ja sen perusteet. Opiskelija osaa asentaa Linux-käyttöjärjestelmän, konfiguroimaan sen ja tekemään siihen perus ylläpitotehtäviä. Opiskelija ymmärtää myös käyttöjärjestelmään liittyvän ekosysteemin ja osaa tarvittaessa hyödyntää sitä.
Content
Käyttöönotto: Terminologia, eri jakelut ja käyttöjärjestelmän asentaminen
Graafinen käyttöympäristö: eri käyttöympäristöt, ohjelmistojen asentaminen, toimistosovellukset ja päivitykset
Hakemistorakenne: FHS, Hakemistorakenteessa liikkuminen ja tiedostojen muokkaaminen
Tekstipohjainen käyttöliittymä: Komentotulkki, bash, komennot, ohjelmistojen asentaminen ja edistyneempi käyttö
Käyttäjien hallinta: Käyttäjät, ryhmät, root käyttäjä ja sudo-komento
Ohjelmistojen jakelu
Prosessit: Käsite, käytäntö ja hallinta
Edistyneempi käyttö: IO ja putkittaminen, Skriptaus ja ohjelmointi
Location and time
Lähiopetus
Materials
Tehtävät ja tekstimateriaali löytyvät osoitteesta: https://sourander.github.io/linux-perusteet/
Oppimispäiväkirja 101 -ohjesivusto on osoitteessa: https://sourander.github.io/oat/
Linkit toteutukseen liittyviin YouTube-videoihin jaetaan Reppu-alustan Aloita tästä -osiossa.
Teaching methods
YouTube-luennot, harjoitustehtävät ja livenä tarjottu tuki harjoitustehtävien tekemiseen. Tukea tarjotaan lähtökohtaisesti vain ja ainoastaan oppituntien aikaan livenä, joten läsnäolo on vaadittua - poikkeuksen muodostavat luonnollisesti sairastapaukset ja muut painavat syyt. Kurssin oppimispäiväkirja tehdään opettajan luomaan GitLab-projektiin käyttäen Oppimispäiväkirja 101 templaattia.
Completion alternatives
Ota yhteyttä opettajaan.
Student workload
Luennoille osallistumisen tai niiden tallenteiden katsomisen lisäksi opiskelijan oletetaan käyttävän viikoittain kurssin laajuutta vastaava määrä tunteja tehtävien tekemiseen, itsensä kehittämiseen ja tämän prosessin dokumentointiin oppimispäiväkirjamuodossa.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Kurssin arvioitava elementti on Oppimispäiväkirja (ks. vetovalikosta "Oppimispäiväkirja (lähiopetus)" sivustolta https://arviointi.munpaas.com /). Kurssin arviointi perustuu 3 numeraalisen kriteerin painotettuun keskiarvoon:
Tietotaidot (50 %): Korkean tietotaidon omaava opiskelija hallitsee kurssilla käsitellyn käytännön ja teorian todistettavasti. Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa. Muista antaa numeraalinen arvosana itsellesi!
Asiatyyli (25 %): Asiatyyliin kirjoitettu dokumentti muistuttaa opinnäytetyötä, ammattilaisille kirjoitettua artikkelia (esim. Medium.com) tai raporttia. Palautusformaattina on Material for MkDocs -sivusto ellei kurssin tehtävänannossa erikseen toisin sanota. Noudata Oppimispäiväkirja 101 ohjeita.
Lähdeviitteet (25 %): Hyvin käytetyt lähdeviitteet tukevat kirjoituksen argumentteja. Työ ikään kuin keskustelee lähdeteosten kanssa. Valittujen lähteiden tulee olla luotettavia ja ajantasaisia. Noudata ohjeistettua viittaustyyliä.
Numeroiden lisäksi 1 väitteen tulee olla totta:
Välitarkastukset (Totta/Tarua): Opiskelija on esitellyt välivaiheet opettajalle vähintään KAHTENA eri opetuskertana. Ideaali on, että opiskelija pyytää palautetta ja apua joka viikko.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei ole ollut läsnä tunneilla (yli 50 % kerroista) eikä ilmoittanut poissaoloistaan valideihin syihin vedoten tai todistanut tehtävien etenemistä muutoin.
Ei näyttöä tarvittavista taidoista.
Teksti ei ole ymmärrettävää ja/tai asiatyylistä.
Lähdeaineisto on riittämätön.
Välitarkastukset (Totta/Tarua) väite ei täyty.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija soveltaa taitoja, vertailee toimintatapoja ja luo uusia johtopäätöksiä. On täysin selvää, että opiskelija osaa kurssilla vaaditut asiat. Hän tunnistaa osaamisensa ja mahdolliset kehittämiskohteet itse.
Teksti on argumentoivaa, oivaltavaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Tekstin, kuvien, koodin, luetteloiden, väliotsikoiden ja muiden elementtien käyttö on harkittua ja tasapainoista.
Lähdeaineisto on kriittisesti arvioitu ja punnittu. Lähteet ovat luotettavia ja huolella valittu. Opiskelija esittelee uusia näkökulmia ja argumentoi niitä lähteiden avulla tai lähteiden innoittamana.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää kurssilla vaadittuja taitoja ja yhdistää ne teoriaan siten, että aihepiirin ymmärrys ei jää epäselväksi. Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa tason.
Teksti on huoliteltua ja tehtävänannon mukaista asiatekstiä. Markdown-kieltä ja asiatyyliä on käytetty Oppimispäiväkirja 101 -ohjeistuksen mukaisesti.
Lähteitä on käytetty, ja ne tukevat opiskelijan argumentointia. Lähdeaineiston käyttö on systemaattista ja lukijalle selkeää.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija listaa perustaitoja. Kurssin sanasto ja jotkin työvaiheet ovat läsnä, mutta opiskelijan oma tietotaidon määrä ei ole vahvasti todistettuna.
Teksti on tyylillisesti jäsentymätöntä. Esiintyy suuria määriä tyyli- ja/tai kielivirheitä, jotka vaikeuttavat tekstin lukemista, tai teknisiä virheitä, jotka estävät dokumentaation lukemisen.
Lähdeaineistoa on listattu, mutta runko on kirjoitettu ilman lähteitä.
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.
Further information
Kurssi voidaan toteuttaa myös lähiopetuksessa.