Siirry suoraan sisältöön

Johdanto matkailualalle (8 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CS83-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailun koulutus

Opettaja

  • Pasi Korhonen
  • Mika Pietarinen

Ryhmät

  • AMM25K
    AMM25K
  • 25.01.2025 10:00 - 11:30, Johdanto matkailualalle AM00CS83-3001
  • 21.02.2025 09:00 - 11:30, Johdanto matkailualalle AM00CS83-3001
  • 28.03.2025 09:00 - 11:30, Johdanto matkailualalle AM00CS83-3001
  • 25.04.2025 09:00 - 10:30, Johdanto matkailualalle AM00CS83-3001
  • 25.04.2025 14:45 - 16:15, Johdanto matkailualalle AM00CS83-3001
  • 23.05.2025 13:00 - 14:30, Johdanto matkailualalle AM00CS83-3001
  • 24.05.2025 08:30 - 10:00, Johdanto matkailualalle AM00CS83-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää matkailun keskeiset käsitteet. Opiskelija tietää matkailun historiallisen kehityksen pääpiirteet. Hän osaa luokitella työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä tunnistaa Kainuun, Suomen ja maailman keskeiset matkailualueet ja vetovoimatekijät. Opiskelija tunnistaa erilaiset matkailijasegmentit ja osaa luokitella matkailijoita teoreettisten mallien pohjalta. Opiskelija osaa tunnistaa matkailupalveluiden keskeiset erityispiirteet. Opiskelija osaa selittää matkailuklusterin avulla matkailualan kytkeytymisen muihin toimialoihin / organisaatioihin sekä matkailun aluetaloudellisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää eritasoisten verkostojen tärkeyden matkailussa. Hän osaa sisäistää matkailualan keskeiset toimijat ja organisaatiot Suomessa ja maailmalla sekä tietää niiden tärkeimmät tehtävät. Opiskelija ymmärtää matkailutoimialan vastuullisuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää matkailustrategioiden merkityksen.

Sisältö

- Matkailun peruskäsitteistö
- Matkailun motivaatiotekijät
- Lähtöalueet, reitit ja kohdealueet + työntö- ja vetovoimatekijät käsitteinä
- Turistin muotokuva (matkailijasegmentit)
- Matkailutuotteet ja -palvelut
- Vastuullisuus ja kestävä kehitys matkailussa
- Matkailuklusteri ja aluetaloudelliset vaikutukset
- Matkailun keskeiset organisaatiot
- Matkailustrategiat

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää matkailutoimialan laaja-alaisena kokonaisuutena ja erilaisten organisaatioiden verkostona sekä osaa kuvailla toimijakentän välisiä suhteita. Hän osaa käyttää matkailun keskeisiä käsitteitä sujuvasti.

Opiskelija tunnistaa ja osaa laajasti kertoa erilaisista matkailijasegmenteistä ja matkailijoiden erilaisista motivaatioista. Opiskelija ymmärtää erilaisten matkailutuotteiden ja -palveluiden ja asiakassegmenttien suhteen sekä osaa analysoida ja kuvata moniulotteisesti tuotteiden ja palveluiden kohderyhmiä.

Opiskelija ymmärtää matkailun alueellisen kehittämisen eri tasot sekä osaa laajasti kertoa erilaisten kehittämisorganisaatioiden roolin sekä erityyppisten matkailustrategioiden merkityksen alan kehittämisen välineenä. Opiskelija ymmärtää tulevaisuusorientoituneen kehittämisotteen tärkeyden ja osaa analysoida matkailukentän ajankohtaisia ilmiöitä.

Opiskelija osaa toimia kiitettävästi erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Hän hankkii, käsittelee ja arvioi tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä. Lisäksi hän osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata matkailutoimialan laaja-alaisena kokonaisuutena ja erilaisten organisaatioiden verkostona sekä osaa kuvailla toimijakentän välisiä suhteita. Hän osaa käyttää matkailun keskeisiä käsitteitä.

Opiskelija tunnistaa ja osaa kertoa erilaisista matkailijasegmenteistä ja matkailijoiden erilaisista motivaatioista. Opiskelija osaa kuvata erilaisten matkailutuotteiden ja -palveluiden ja asiakassegmenttien suhteen sekä osaa kuvata moniulotteisesti tuotteiden ja palveluiden kohderyhmiä.

Opiskelija osaa kuvata matkailun alueellisen kehittämisen eri tasot sekä osaa kertoa erilaisten kehittämisorganisaatioiden roolin sekä erityyppisten matkailustrategioiden merkityksen alan kehittämisen välineenä. Opiskelija osaa kuvata tulevaisuusorientoituneen kehittämisotteen tärkeyden ja osaa analysoida matkailukentän ajankohtaisia ilmiöitä.

Opiskelija osaa toimia hyvin erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Hän hankkii ja käsittelee tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä. Lisäksi hän osaa toimia ryhmän jäsenenä kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla matkailutoimialan kokonaisuutena ja erilaisten organisaatioiden verkostona sekä osaa kuvailla toimijakentän välisiä suhteita. Hän osaa käyttää matkailun keskeisiä käsitteitä.

Opiskelija osaa kertoa erilaisista matkailijasegmenteistä ja matkailijoiden erilaisista motivaatioista. Opiskelija osaa kuvata erilaisten matkailutuotteiden ja -palveluiden ja asiakassegmenttien suhteen sekä osaa kuvata tuotteiden ja palveluiden kohderyhmiä.

Opiskelija osaa nimetä matkailun alueellisen kehittämisen eri tasot sekä osaa kertoa erilaisten kehittämisorganisaatioiden roolin sekä erityyppisten matkailustrategioiden merkityksen alan kehittämisessä. Opiskelija osaa kuvailla tulevaisuusorientoituneen kehittämisotteen tärkeyden ja osaa nimetä matkailukentän ajankohtaisia ilmiöitä.

Opiskelija osaa toimia tyydyttävästi erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Hän hankkii tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä. Lisäksi hän osaa toimia ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Lisätiedot

Ilmoitetaan opintojakson alussa.