Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CB05-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettajat
Mika Sorsa
Ryhmät
TTK23SPO
TTK23SPO
TTK23SPT
TTK23SPT
TTK23SPG
TTK23SPG
TTK23SP
TTK23SP
Opintojakso
TT00CB05

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA12L120 TA12L120
Ma 15.09.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA12L120 TA12L120
Ma 22.09.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA12L120 TA12L120
Ma 29.09.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA12L129 TA12L129
Ma 06.10.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA12L129 TA12L129
Ma 20.10.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA12L120 TA12L120
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA13L113 Linux TA13L113 Linux
Ti 04.11.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA13L113 Linux TA13L113 Linux
Ti 11.11.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA11L156-aud TA11L156-aud
Ti 18.11.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3009
TA12L129 TA12L129
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Sisältö

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Aika ja paikka

Pääosin etäopetuksena Teamsissa, 15 opetuskertaa maanantaisin ja tiistaisin (28.8-24.10.), [?viikolla 37 lähiopetus Raahessa (11.-12.9.)?]

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.

Opetusmenetelmät

Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.

Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti reflektoida toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri koulutus- tai ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.

Teoriaosuuden tentti: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)

Läsnäolosta +1% per oppitunti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Sisältö

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Siirry alkuun