Siirry suoraan sisältöön

Game Design Research and Workshop (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00BF58-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettajat
Janne Remes
Ryhmät
TTK22SPRaahe
TTK22SPRaahe
Opintojakso
TT00BF58

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.01.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3009
Teams
Ma 03.02.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3009
Teams
Ma 24.02.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3009
Teams
Ti 18.03.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3009
Teams
Ti 01.04.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3009
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.

Sisältö

Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.

Lisätiedot

Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja

Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.

Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op

Siirry alkuun