Skip to main content

Compassion mentoring (3 cr)

Code: AV00CU98-3001

General information


Enrollment

02.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.09.2024 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Teaching languages

  • Finnish

Seats

2 - 20

Teachers

  • Rea Stricker

Groups

  • VAPVAL2024
    VAPVAL2024

Objective

Myötätuntomentorointi on vertaispedagogiikkaan perustuva vertaisryhmämentorointimalli,
jonka tarkoituksena on opiskelijoiden myötätuntotaitojen vahvistaminen sekä myötätuntoisen
ja inhimillisen toimintakulttuurin edistäminen korkeakouluyhteisöissä. Myötätuntomentorointi
on kehitetty Nyyti ry:ssä, joka koordinoi toimintaa valtakunnallisesti ja toteuttaa toimintaa
kumppanuudessa korkeakoulujen kanssa.

Myötätuntomentoroinnissa tehtävään perehdytyksen saaneet opiskelijat, eli myötätuntomentorit,
ohjaavat opiskelijoille suunnattua vertaisryhmiä. Ryhmissä keskustellaan erilaisista myötätuntoon
liittyvistä teemoista ja tehdään harjoituksia. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä myötätunnon
merkityksestä sekä valmiuksia toimia myötätuntoisesti niin muita kuin itseäkin kohtaan. Ryhmät
tarjoavat myös mahdollisuuden luoda sosiaalisia suhteita sekä tuntea yhteenkuuluvuutta.

Myötätuntomentoroinnin keskiössä on vertaisuus. Ryhmien ohjaajien ei siis tarvitse ottaa
asiantuntijaroolia, vaan he ovat vertaisia ja rinnalla kulkijoita. Myötätuntomentorien tehtävänä on
fasilitoida ja ohjata ryhmän yhteistä työskentelyä myötätuntoteeman parissa, luoda turvallinen
ilmapiiri ryhmälle sekä tukea näin yhdessä tekemistä, oppimista ja oivaltamista.

Content

Myötätuntomentorit perehdytetään tehtäväänsä (3 x 3,5 h) ja ryhmät kokoontuvat kuusi kertaa
(6 x 2 h). Ryhmät ovat enintään 10 hengen ryhmiä. Mentorit ohjaavat ryhmiä pareittain. Korkeakoulun työntekijä toimii mentorien taustatukena ja auttaa tarvittaessa ryhmien suunnittelussa
sekä ongelmatilanteissa. Mentoreille järjestetään myös yhteisiä tapaamisia, joissa on mahdollista
jakaa kokemuksia ja oppeja toisten mentorien kanssa.
Oppimistavoitteet myötätuntomentorille eli ryhmän vertaisohjaajalle

Myötätuntomentori oppii:
• Ryhmän ohjaamisen, keskustelun fasilitoinnin ja harjoitteiden vetämisen taitoja,
• Myötätuntotematiikkaan liittyvää tietoa, teoriataustaa sekä harjoitteita
• Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemisen keinoja myötätuntoiseen lähestymistapaan
pohjautuen, sekä kykyä ko. keinojen soveltamiseen käytännössä
• Oman toimintansa reflektointia
Myötätuntomentorina toimiminen on vastuullinen tehtävä, joka kehittää myös tärkeitä
työelämässä toimimisen taitoja.

Location and time

Spring 2025 on Kajaani Campus

Materials

All material will be shared during meetings.

Teaching methods

Learning objectives for a compassion mentor, i.e. a peer counsellor in a group

The Compassion Mentor learns
- Skills in leading a group, facilitating a discussion and leading exercises,
- Compassion Math knowledge, theory and exercises.
- Ways to support well-being and community in a compassionate approach.
and the ability to put them into practice
- Reflection on your own activities

Being a compassion mentor is a responsible role that also develops important skills for the workplace skills for professional life.

Compassion mentoring is an important role that requires a high level of professional competence, will facilitate peer groups for students. The groups discuss different types of compassion and do exercises. The aim is to increase the understanding of compassion by
Understanding the importance of compassion and the ability to act compassionately towards others and oneself. Groups also provide an opportunity to build social relationships and a sense of belonging.

Peer compassion is at the heart of Compassion Mentoring. Group facilitators therefore do not need to take expert role, but are peers and co-facilitators. The role of the compassion mentors is to facilitate and guide the group in working together on the theme of compassion, to create a safe atmosphere for the group and thus to support working, learning and achieving together.

Employer connections

Mentoring can also be practiced in your own work community.

Exam schedules

No exams.

Completion alternatives

No alternative ways of completion.

Student workload

Compassion mentors are trained (3 x 3,5 h) and the groups meet six times (6 x 2 h).

The scope of course:
- Induction and meetings between facilitators 22 h
- Group facilitation and preparation 22 h
- Reflection exercise 10 h
- Total approx. 54 h = 2 hrs

The groups will be groups of up to 10 people. Mentors will lead the groups in pairs. A member of staff from the university will support the mentors and help them to plan the groups if necessary and in case of problems. There are also joint meetings for the mentors, where it is possible to share experiences and lessons learned with other mentors.

Assessment criteria, approved/failed

The participant attends mentor training; attends training meetings and completes related tasks. The participant will lead one mentoring group and its meetings with a partner.

Content scheduling

Compassion mentors are trained (3 x 3,5 h) and the groups meet six times (6 x 2 h).

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty