Siirry suoraan sisältöön

Mentorointi tutuksi (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CJ65-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Opettajat
Tuula Rajander
Ajoitusryhmät
KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 15.)
Ryhmät
AAMK
Avoin AMK
Pienryhmät
KAMK Avoin AMK 1
Opintojakso
AV00CJ65
Toteutukselle AV00CJ65-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Suoritettuasi opintojakson ymmärrät mentoroinnin merkityksen ja osaat hyödyntää sitä osaamisen kehittämisen menetelmänä.
Hallitset mentoroinnin eri muodot ja osaat arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Kykenet arvioimaan ja soveltamaan erilaisia mentorointimenetelmiä eri mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osaat analysoida laadukkaan mentorointiprosessin keskeisiä tekijöitä.
Osaat suunnitella mentorointiohjelman ja -prosessin.

Sisältö

Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentoriohjelman järjestäminen

Aika ja paikka

Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti vuoden 2025 aikana.

Oppimateriaalit

Reppu-moodlen materiaalit.
Kupias & Salo. Mentorointi 4.0. (löytyy myös sähköisenä kirjana)

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna Reppu -verkko-oppimisympäristössä. Opintojaksoon kuuluu monivalintatehtäviä, joiden avulla opiskelija ottaa haltuun opintojaksoon kuuluvan teoriatausta. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kokoava tehtävä, jonka arvioi opintojakson opettaja. Kokoavalla tehtävällä opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson harjoitustehtävä tehdään työyhteisöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Nonstop-tentit Repussa. Jokaisessa tentissä on 3 suorituskertaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija haluaa korvata opintojaksoon kuuluvan kokoavan tehtävän vaihtoehtoisella tavalla, siitä tulee sopia opettajan kanssa. Monivalintatenteille ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa tarjolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Opintojakso rakentuu neljästä eri osiosta, jotka opiskelija suorittaa kronologisessa järjestyksessä. Jokaisessa osiossa on aiheeseen liittyviä videoluentoja sekä verkkomateriaalia, johon opiskelija tutustuu omatoimisesti. Opiskelijaa ohjataan myös lisämateriaalin pariin.
Jokainen osio sisältää myös monivalintatehtäviä, joiden avulla opiskelija voi seurata omaa osaamistaan. Opintojaksoon kuuluu kokoava tehtävä. Opiskelija saa palautteen kokoavasta tehtävästä opintojakson opettajalta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman.

Sisällön jaksotus

Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentorointiohjelman suunnittelu

Lisätietoja opiskelijoille

Tekoälyn käyttäminen kokoavassa tehtävässä on sallittu, mutta siitä ja sen roolista tulee kertoa työssä selkeästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Väärinkäytöksestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja opintojakson tai tehtävän uudelleen suorittaminen.

Hyväksiluku- ja AHOT-tapauksissa ota suoraan yhteys opintojakson opettajaan.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman.

Esitietovaatimukset

-

Siirry alkuun