Kehitysvammaisuus – haaste vai rikkaus sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00CI99-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 30.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 15
Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
AAMKAvoin AMK
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuasi:
- Tiedät mistä kehitysvammaisuus johtuu.
- Osaat selittää, mitä kehitysvammaisuus on.
- Ymmärrät, millaisissa tilanteissa ja millaisia eettisiä kysymyksiä voi nousta esille kehitysvammaisten ja hänen perheensä kohtaamisessa erilaisissa toimintaympäristöissä.
- Ymmärrät erilaisten lakien merkitystä palvelujen ohjauksessa.
- Osaat perustella omaa toimintaasi kehitysvammaisen ja hänen perheensä/ ohjaajiensa kanssa sinun oman ammattieettisten toimintaohjeiden perusteella.
- Tiedät millaisia kommunikaatio-, hoito-, kuntoutus- ja tukitoimenpiteitä voidaan käyttää kehitysvammaisen ihmisen arkielämässä.
- Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Sisältö
- Kehitysvammahuollon historiaa: menneisyys on osa meitä.
- Kuka on kehitysvammainen? Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko kehitysvammaisuutta mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa - apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta - milloin, mistä, missä ja keneltä? Kuka tuottaa palveluja kehitysvammaiselle ja hänen perheelleen ja millaista palvelua on saatavissa?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi? Millaisia haasteita kehitysvammaisuus voi tuoda vuorovaikutukseen?
- Millaisia keinoja työntekijällä on tukea kehitysvammaisen ihmisen itsemääräämisoikeutta sekä vahvistaa hänen osallisuutta sekä vaikuttamismahdollisuuksia hänen omassa elämässään? Rajoittamistoimenpiteet, onko niitä tarpeellista käyttää?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen tai lähiympäristölle mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen?
Aika ja paikka
Verkko-opintojakso. Opintojakson ollessa avoinna sitä voi suorittaa itsenäisesti milloin tahansa. Toiminnallisen osuuden opiskelija suorittaa opintojakson aikana sopien erikseen tapaamisten ajankohdat henkilön (tai hänen läheistensä/ohjaajiensa) kanssa.
Opintojakso toteutuu nonstop periaatteella eli on avoinna 13.1.2025-30.11.2025. Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään mennessä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso kokonaisuudessaan verkko -toteutuksena.
Opintojaksolla opiskelija laatii reflektoivan oppimispäiväkirjan ja osallistuu verkkokeskusteluihin. Opintojaksoon kuuluu toiminnallinen osuus (1 op), jossa opiskelija viettää aikaa henkilön, jolla kehitysvamma, kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jos aiemmin työelämässä tai harjoittelussa on ohjannut/hoitanut henkilöä, jolla kehitysvamma, niin tätä kokemusta ja osaamista voi hyödyntää toiminnallisessa osuudessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Opintojaksolla arvioidaan oppimispäiväkirja, johon liittyen on tehtäviä ja toiminnallinen osuus. Pakollinen verkkokeskustelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimispäiväkirjan voi laatia tekstinä tai äänitallenteena tai videona tai näiden yhdistelmänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan ajankäyttö, 5 op = 135 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu Repussa ilmoitetuista (Aloita tästä-osio) tehtävistä.
Aloitettuasi opintojakso, kannattaa ajoittaa aikataulusi siten, että noin 1-1,5 kk kuluessa olet tehnyt teoreettiset osuudet. Samalla olet voinut sopia toiminnallisen osuuden.
Toiminnallinen osuus suositeltavaa jättää viimeiseksi opintojaksolla; varsinkin jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta.
Koko opintojakson opiskeluun voit varata aikaa noin kaksi kuukautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutuu nonstop periaatteella eli on avoinna 13.1.2025-30.11.2025. Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään mennessä. Opettaja on tavoitettavissa Repun keskustelupalstan kautta, jolloin myös muut osallistujat pääsevät kysymykset ja vastaukset näkemään. Opettajien vapaajaksojen aikana, viikot 10, 24-31, 42 opettaja ei vastaa kysymyksiin eikä laita suoritusmerkintöjä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja osaa soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan, hänen läheistensä/ohjaajiensa kanssa, tukien asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön sekä palvelujärjestelmän ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti sekä perustella omaa toimintaansa asiakkaan ja hänen perheensä/ohjaajiensa kanssa toimiessaan sekä palveluihin ohjaamisessa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja kehitysvamma-alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella kehitysvammaisuuteen liittyviä käsitteitä ja kehitysvammatyön perustiedot. Osaa käyttää johdonmukaisesti keskeisiä kehitysvammaistyössä käytettäviä käsitteitä ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan, hänen läheistensä/ohjaajiensa kanssa, tukien asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja palvelujärjestelmän.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti sekä soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa sekä kykenee valitsemaan tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella. Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja kehitysvamma-alan toimintatapoja.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja nimetä kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja perustietoja sekä käyttää keskeisiä käsitteitä ja perustietoja asianmukaisesti. Opiskelija osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja itsemääräämisoikeuden sekä osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja ei tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan määräaikaan palautettu hyväksytty teoriaa ja osaamista reflektoiva oppimispäiväkirja, jossa osoitetut tehtäväalueet on hyväksytysti suoritettu ja pohdittu.
Oppimispäiväkirja koostuu: opintojaksolle annetut tavoitteet sekä opiskelijan omat tavoitteet ohjaavat oppimista, on huomioitu sisältökokonaisuudet ja tehty annetut tehtävät mukaan lukien toiminnallisen osuuden kuvaus ja pohdinta. Lisäksi vaaditaan hyväksytty osallistuminen verkkokeskusteluun annetusta aiheesta.
Arviointikriteerit ohjaavat arviointia, arviointiasteikko 0-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja ei tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja osaa soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan, hänen läheistensä/ohjaajiensa kanssa, tukien asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön sekä palvelujärjestelmän ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti sekä perustella omaa toimintaansa asiakkaan ja hänen perheensä/ohjaajiensa kanssa toimiessaan sekä palveluihin ohjaamisessa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja kehitysvamma-alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella kehitysvammaisuuteen liittyviä käsitteitä ja kehitysvammatyön perustiedot. Osaa käyttää johdonmukaisesti keskeisiä kehitysvammaistyössä käytettäviä käsitteitä ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan, hänen läheistensä/ohjaajiensa kanssa, tukien asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja palvelujärjestelmän.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti sekä soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa sekä kykenee valitsemaan tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella. Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja kehitysvamma-alan toimintatapoja.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja nimetä kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja perustietoja sekä käyttää keskeisiä käsitteitä ja perustietoja asianmukaisesti. Opiskelija osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja itsemääräämisoikeuden sekä osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.