Siirry suoraan sisältöön

Mentorointi tutuksi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00CJ85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tuula Rajander
Opintojakso
LT00CJ85
Toteutukselle LT00CJ85-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osallistuja ymmärtää mentoroinnin merkityksen ja osaa hyödyntää sitä osaamisen kehittämisen menetelmänä.
Osallistuja hallitsee mentoroinnin eri muodot ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja kykenee arvioimaan ja soveltamaan erilaisia mentorointimenetelmiä eri mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja osaa analysoida laadukkaan mentorointiprosessin keskeisiä tekijöitä.
Osallistuja osaa suunnitella mentorointiohjelman ja -prosessin.

Sisältö

Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentoriohjelman järjestäminen

Aika ja paikka

Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti vuoden 2025 aikana.

Oppimateriaalit

Reppu-moodlen materiaalit.
Kupias & Salo. Mentorointi 4.0.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna Reppu -verkko-oppimisympäristössä. Opintojaksoon kuuluu monivalintatehtäviä, joiden avulla opiskelija ottaa haltuun opintojaksoon kuuluvan teoriatausta. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kokoava tehtävä, jonka arvioi opintojakson opettaja. Kokoavalla tehtävällä opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson harjoitustehtävä tehdään työyhteisöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Nonstop-tentit Repussa. Jokaisessa tentissä on 3 suorituskertaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija haluaa korvata opintojaksoon kuuluvan kokoavan tehtävän vaihtoehtoisella tavalla, siitä tulee sopia opettajan kanssa. Monivalintatenteille ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa tarjolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Opintojakso rakentuu neljästä eri osiosta, jotka opiskelija suorittaa kronologisessa järjestyksessä. Jokaisessa osiossa on aiheeseen liittyviä videoluentoja sekä verkkomateriaalia, johon opiskelija tutustuu omatoimisesti. Opiskelijaa ohjataan myös lisämateriaalin pariin.
Jokainen osio sisältää myös monivalintatehtäviä, joiden avulla opiskelija voi seurata omaa osaamistaan. Opintojaksoon kuuluu kokoava tehtävä. Opiskelija saa palautteen kokoavasta tehtävästä opintojakson opettajalta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman.

Sisällön jaksotus

Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentorointiohjelman suunnittelu

Lisätietoja opiskelijoille

Tekoälyn käyttäminen kokoavassa tehtävässä on sallittu, mutta siitä ja sen roolista tulee kertoa työssä selkeästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Väärinkäytöksestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja opintojakson tai tehtävän uudelleen suorittaminen.

Hyväksiluku- ja AHOT-tapauksissa ota suoraan yhteys opintojakson opettajaan.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman. Opiskelija pystyy hakemaan ajankohtaista asiantuntijatietoa mentoroinnista ja raportoimaan tietoa pohtivassa esseessä.

Lisätiedot

Opintojakson kurssiavaimen saa ottamalla yhteyttä opintojakson opettajaan, Tuula Rajanderiin.

Siirry alkuun