Viestintätaidot (4 op)
Toteutuksen tunnus: AV00CI22-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tuula Rajander
Ajoitusryhmät
- KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
-
AAMKAvoin AMK
Pienryhmät
- KAMK Avoin AMK 1
Tavoitteet
Kolmen opintopisteen laajuisella kirjallisen viestinnän opintojaksolla tutustutaan korkeakoulumaailmassa tarvittaviin tekstilajeihin tyypillisine piirteineen ja edellytyksineen.
Opintojakson suoritettuasi tunnistat monia opiskelun tekstilajeja ja osaat tuottaa erilaisiin tarpeisiin sopivaa tekstiä.
Yhden opintopisteen laajuisella puheviestinnän opintojaksolla tutustutaan puheviestinnän perusteisiin. Opintojakson aikana pääset perehtymään suulliseen viestintään sekä teorian että käytännön tasolla ja kehittämään itsestäsi mestariviestijää.
Opintojakso on osa KAMKin opintojaksoa: Asiantuntijaviestintä,
Sisältö
Kirjallinen viestintä 3 op
Opintojakso koostuu viidestä osiosta:
tekstityypit ja tekstilajit
tiedonhankinta ja lukeminen
asiatyyli ja oikeakielisyys
lähdeviittausjärjestelmä
työelämän tekstit.
Puheviestintä 1 op
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
Viestinnän perusteet
Opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteet (esitykset ja puheet)
Kokoukset ja neuvottelut
Aika ja paikka
Non-stop-opintojakso verkossa.
Oppimateriaalit
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. (2016). Areena: Yritysviestinnän käsikirja.
Lehtipuun, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent.
Lohtaja, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2007). Tehoa työelämän viestintään. WSOY.
Reppu-materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu seuraavista osasuorituksista:
Kirjallinen viestintä 3 op + suullinen viestintä 1 op
Itsenäiset verkko-opinnot.
Opintojakso vaatii 108 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Opintojakson läpäisy vaatii osasuoritusten tehtävien palauttamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Nonstop-tentit Repussa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = noin 108 tuntia opiskleijan omaan työtä.
Sisällön jaksotus
Kirjallinen viestintä 3 op
Opintojakso koostuu viidestä osiosta:
tekstityypit ja tekstilajit
tiedonhankinta ja lukeminen
asiatyyli ja oikeakielisyys
lähdeviittausjärjestelmä
työelämän tekstit.
Puheviestintä 1 op
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
Viestinnän perusteet
Opiskelun ja työelämän suullisen viestinnän tilanteet (esitykset ja puheet)
Kokoukset ja neuvottelut
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan kirjallinen viestintä on monipuolista. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä.
Käsitteiden käyttö on monipuolista ja asiantuntevaa ja opintojakson oppimistavoitteet on saavutettu itsenäisesti ja itseohjautuvasti. Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen osana ammatillista osaamista ja jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivalla tavalla. Opiskelija hakee aktiivisesti palautetta ja hän osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa vuorovaikutus- ja viestintäosaamistaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Opiskelija esiintyy vakuuttavasti opintojen ja työelämän esiintymistilanteissa ja hän argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selviää hyvin kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet.
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä sekä perustella niiden käyttöä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan ja eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä. Opiskelija ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija esiintyy luontevasti opintojen ja työelämän esiintymistilanteissa ja kykenee argumentoimaan viestejään. Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan kirjallinen viestintä on pääosin ymmärrettävää. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan.
Opiskelija käyttää asianmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa. Opiskelija pyrkii arvioimaan ja reflektoimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan. Hän ottaa vastaan palautetta. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä asiallisesti ja muut huomioiden. Opiskelija esiintyy tyydyttävästi opintojen esiintymistilanteissa. Opiskelija hakee oman alan tietoa.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan kirjallinen viestintä on monipuolista. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä.
Käsitteiden käyttö on monipuolista ja asiantuntevaa ja opintojakson oppimistavoitteet on saavutettu itsenäisesti ja itseohjautuvasti. Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen osana ammatillista osaamista ja jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivalla tavalla. Opiskelija hakee aktiivisesti palautetta ja hän osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa vuorovaikutus- ja viestintäosaamistaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Opiskelija esiintyy vakuuttavasti opintojen ja työelämän esiintymistilanteissa ja hän argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviää hyvin kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet.
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä sekä perustella niiden käyttöä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan ja eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä. Opiskelija ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija esiintyy luontevasti opintojen ja työelämän esiintymistilanteissa ja kykenee argumentoimaan viestejään. Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan kirjallinen viestintä on pääosin ymmärrettävää. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan.
Opiskelija käyttää asianmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa. Opiskelija pyrkii arvioimaan ja reflektoimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan. Hän ottaa vastaan palautetta. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä asiallisesti ja muut huomioiden. Opiskelija esiintyy tyydyttävästi opintojen esiintymistilanteissa. Opiskelija hakee oman alan tietoa.