Eettisyys asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00CJ20-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.10.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ajoitusryhmät
- KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
-
AAMKAvoin AMK
Pienryhmät
- KAMK Avoin AMK 1
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan eettisen perustan.
- Hän tunnistaa ja ymmärtää omaa työtään ohjaavan arvoperustan sekä ihmiskäsityksen ja näiden merkityksen erilaisten asiakkaiden empaattisessa, voimaannuttavassa ja luottamusta rakentavassa kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
- Tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen, asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija ymmärtää huono-osaisuuden sekä erilaiset elämäntilanteet ja osaa toimia ammatillisesti asiakkaan edun sekä palvelutarpeen mukaisesti.
Sisältö
Sosiaalialan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat arvot, työntekijän ihmiskäsitys, asiakasturvallisuuden edistäminen, ammatillisuus, dialogisuus, palveluohjaus eettisesti ja sosiaalisesti kestävästä näkökulmasta, sosiaalialan omavalvonta, eettisesti kestävä monialainen yhteistyö
Aika ja paikka
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti omien aikataulujen mukaan Reppu-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit
Opintojakso rakentuu pakollisen kirjallisuuden ympärille. Lisäksi opintojakson sisällöissä on hyödynnetty muuta kirjallisuutta ja lähteitä.
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Huom. Opintojaksoa ei voi suorittaa ilman pakollista kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Opintojakson voi suorittaa kokonaisuudessaan itsenäisesti.
Avoimen ammattikorkeakoulun ja muiden ammattikorkeakoulujen ristiin opiskelijoille ei ole lähiopetusta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on mahdollista suorittaa verkkotenttinä opiskelijan oman aikataulun mukaan. Esseen tai oppimispäiväkirjan voi palauttaa oman aikataulun mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi suorittaa joko verkkotentin tai esseen tai oppimispäiväkirjan, jolla osoittaa osaamisen.
Esseen voi laatia yksin tai pienryhmässä. Oppimispäiväkirja laaditaan itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on viiden (5) opintopisteen laajuinen. Viisi opintopistettä vastaa noin 135 opiskelijan työtuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvän tentin tai esseen tai oppimispäiväkirjan arvosanasta.
Yksittäisen esseen arviointikriteereissä kukin näkökulma arvioidaan asteikolla 0-5. Kustakin näkökulmasta on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1) tai esseetä on täydennettävä.
Esseen asettelu ja rajaus
- aiheen rajaus ja kysymyksen asettelu
- aiheessa pysyminen
- tehtävänantoon vastaaminen
- esseen asiasisältö.
Yleinen akateeminen kirjoittaminen
- tekstin rakenne ja jäsentely
- tekstin muotoilu ja kieliasu
- viittaustekniikan hallinta
- ohjeiden noudattaminen.
Sisällön hallinta ja materiaalin hyödyntäminen
- opetetun sisällön hallinta
- annetun materiaalin ja lisämateriaalin hyödyntäminen.
Kirjoittajan oma ajattelu
- opitun ja luetun hyödyntäminen
- tiedon soveltaminen
- omien näkemysten esittäminen
- väitteiden perusteleminen.
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta tentti on hyväksytty. Vaihtoehtoisesti esseestä on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1).
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.