Skip to main content

Basics of Early Childhood Education (5 cr)

Code: AV00CI06-3003

General information


Enrollment

01.01.2025 - 31.10.2025

Timing

01.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 20

Degree programmes

  • Bachelor Degree Programme in Social Services

Teachers

  • Jenni Korhonen

Scheduling groups

  • KAMK Avoin AMK 1 (Size: 20. Open UAS: 20.)

Groups

  • AAMK
    Avoin AMK

Small groups

  • KAMK Open UAS 1

Objective

The students will know the principles, goals and contents of the early childhood education syllabus and the development of the Finnish early childhood education system and the key legislation governing this service.
They will become acquainted with the background theories describing learning and development in childhood and understand the social function and contribution of early childhood education within wellbeing promotion in Finland.
The students will understand the everyday tasks of early childhood education and the roles of the professionals within it, while knowing what the duties of a social services professional in early childhood education are.

Content

Growth, development, learning, early childhood education syllabus, areas of learning in the early childhood education syllabus, promotion of inclusion of children, wide-ranging competences, operational culture, tasks of the social services professional in early childhood education.

Location and time

Opintojakson voi suorittaa verkossa oman aikataulun mukaisesti vuoden 2025 aikana.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Alila, Kirsi, Eskelinen, Mervi ym. (2014). Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat. Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:12. Helsinki. Sivut 1-43.

Meretniemi, M. (2015). Hyvä koti ja henkinen äitiys lastentarhatyön esikuvina. Aate- ja käsitehistoriallinen tutkielma Suomen varhaiskasvatuksen taustasta. Sivut 55-155.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.

Hujala, E. & Turja L. (toim.)(2020) 5. uudistettu painos. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva. Osa 1, osa 2 ja osa 3 (s.10-235). ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta (mm. e-kirja) Varhaiskasvatuksen käsikirja | Kajaanin ammattikorkeakoulu | KAMK Finna

Huom! Tenttikirjallisuus saa olla mukana tentissä, mutta tentti vaatii materiaaliin perehtymisen huolellisesti etukäteen.

Teaching methods

Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.

Tämä opintojakso on toteutettu siten, että oppija voi edetä oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakson opetus ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä.

Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.

Exam schedules

Opintojakson tentin ja oppimistehtävät voi suorittaa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Tentti on Reppu-opiskelualustalla tehtävä tentti, jonka opiskelija voi suorittaa itselleen sopivana ajankohtana. Tentin kesto aloituksesta on 90 minuuttia. Tentti on mahdollista uusia kahdesti.

Completion alternatives

Tällä opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opintojakso on laajudeltaan 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Content scheduling

Opintojakso koostuu opintojakson sisällöistä laadituista luennoista ja niihin liittyvästä opetusmateriaalista verkossa. Opintojakson sisältö: 1. Varhaiskasvatuksen historia ja lapsen oppimisen ja kehityksen taustateoriat, 2. Varhaiskasvatuksen keskeinen lainsäädäntö, 3. Varhaiskasvatuksen perusteet ja 4. Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen tehtävä ja sosionomin työnkuva

Further information

Suosittelen opintojakson opiskelua tietokoneen avulla. Osa tehtävistä ei välttämättä avaudu tai toimi normaalisti matkapuhelimen tai tabletin avulla tarkasteltuna (esim. osa teksteistä ei näy kunnolla).

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Opintojakson arvosana muodostuu lainsäädäntötehtävän, sosionomin työnkuva-esseen ja tentin arvosanojen keskiarvosta.
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei vaadi aiempia suorituksia.

Further information

Laajuus: Kurssin laajuus 5 OP n. 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa ja videomateriaalina
Repun oppimisympäristössä olevat kirjalliset tehtävät ja lopputentti.