Studies in nursing expertise (5 cr)
Code: SH00BZ90-3004
General information
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
24.03.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Taina Romppanen
- Heikki Kattainen
Groups
-
SHS22SSHS22S
- 24.03.2025 08:00 - 15:30, AKUUTTI_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3002
- 31.03.2025 08:00 - 15:30, AKUUTTI_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3002
- 07.04.2025 08:00 - 15:30, AKUUTTI_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3002
- 09.04.2025 08:00 - 15:30, AKUUTTI_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3002
- 14.04.2025 08:00 - 15:30, AKUUTTI_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3002
- 22.04.2025 08:00 - 11:15, AKUUTTI_Näyttö_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3002
Objective
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Content
Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.
Location and time
Kevät 2025
Materials
Akuuttihoito-opas. www-julkaisu: Terveysportti.
EKG akuuttihoidossa. Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin: Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Teaching methods
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät
Employer connections
Syventävän harjoittelun yksiköt, joissa toteutetaan akuuttia hoitotyötä.
Exam schedules
Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö Teamsissa (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näytön jälkeen).
Completion alternatives
Oppitunnit toteutuvat lähi- ja mahdollisesti hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumasta lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumismahdollisuudesta opettajien kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 52 h
Itsenäinen opiskelu: 83 h
Content scheduling
19.3. 8–15.30
Heikki:
-Orientaatio opintojaksolle
-Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen
-Potilaan tutkiminen, (c)ABCDEF
-Triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
24.3. 8–15.30
Heikki:
Hengitys
-Hengityksen tukeminen ja hengitystien hallinta
Taina:
-Happoemästasapaino, DKA
31.3. 8–15.30
Taina:
-Rabdomyolyysi, AKI
Heikki:
Sydän
-Ekg, monitorointi, tulkinta
-Hoitoelvytys, i.o
-Postresuscitaatiohoito
7.4. 8–15.30
Taina:
Nestehoito ja verensiirto
-CVK, IABP
-elektrolyytit
9.4. 8–15.30
Taina:
Sepsis
Heikki:
Akuuttivatsa
Neurologia
14.4. 8–15.30
Heikki, Taina:
-Delirium
-Kertaavat simulaatiot
-Kertaava pakopeli
22.04 8 - 11.15
Heikki, Taina
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Further information
Lähiopetustunneille hoitopuvut
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opetusmenetelmiä
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti