Siirry suoraan sisältöön

RAI-vertailutiedolla kehittäminen ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YA00CC36-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2026 - 31.08.2026

Ajoitus

01.09.2026 - 13.12.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan koulutus

Opettaja

  • Susanna Veteläinen
  • Saija Huhtala

Ryhmät

  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • SKY25S
    SKY25S

Tavoitteet

Opiskelija
- perehtyy oman organisaation RAI-vertailutietokantoihin tai selvittää, mitä tietoa tietokannoista on saatavilla (huom. tutkimukset)
- osaa kriittisesti analysoida ja tulkita RAI-arvioinnin avulla saatua tietoa
- osaa määritellä RAI-vertailutiedon perusteella työyhteisön ja organisaation muutos- ja kehittämistarpeita
- osaa edistää laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
- osaa vakiinnuttaa, argumentoida ja arvioida RAI-arviointeihin perustuvaa tki-työtä sosiaali- ja terveysalan moniammatillisessa ja-alaisessa toiminnassa
- osaa johtaa näyttöön perustuvaa RAI-toimintaa organisaatiossa ja työyhteisössä

Sisältö

- RAI-tieto ja RAI-vertailutiedolla johtaminen
- RAI-arvioinnin mittarit ja niillä saadun tiedon tulkinta
- RAI-mittaritietojen ja laadusta kertovien indikaattoritietojen hyödyntäminen
- RAI-arvioinnin nykytila työyhteisössä ja organisaatiossa
- Muutos- ja kehittämisinterventiot
- Moniammatillinen ja -alainen sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittäminen
- Implementointimallit
- RAI-toiminnan muutoksen vakiinnuttaminen, seuraaminen ja arviointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja niistä saatavan tiedon tulkinnan

analysoi ja tulkitsee kriittisesti RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa

analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää perustellen organisaation tai työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita

edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen ja yhdistäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista

osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön innovatiivisesti myös eri toimijoita

uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa innovatiivisesti näyttöön perustuen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja osaa hyödyntää niistä saatavaa tietoa

analysoi ja tulkitsee RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa

analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää organisaation tai työyhteisön muutos- tai kehittämistarpeita

edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista

osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön myös eri toimijoita

uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

tuntee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja ymmärtää, mitä tietoa niistä on saatavilla

pyrkii arvioimaan ja tulkitsemaan RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa

kartoittaa RAI-vertailutietoa ja pyrkii määrittelemään työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita

osaa hyödyntää näyttöä ja RAI-vertailutietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä ja johtamisessa

osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön osittain myös eri toimijoita

pyrkii uudistamaan organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen