Asiantuntijaviestintä (4op)
Toteutuksen tunnus: AL00CN24-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.12.2025 - 26.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 28.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ke 21.01.2026 klo 15:30 - 17:00 (1 t 30 min) |
Asiantuntijaviestintä AL00CN24-3005 |
TA21L143
TA21L143
|
|
Ke 21.01.2026 klo 17:15 - 18:45 (1 t 30 min) |
Asiantuntijaviestintä AL00CN24-3005 |
TA21L143
TA21L143
|
|
Pe 06.02.2026 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
Asiantuntijaviestintä AL00CN24-3005 |
Teams
|
|
To 26.02.2026 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Asiantuntijaviestintä AL00CN24-3005 |
Teams
|
|
To 12.03.2026 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Asiantuntijaviestintä AL00CN24-3005 |
Teams
|
|
To 09.04.2026 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Asiantuntijaviestintä AL00CN24-3005 |
Teams
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.
Toteutustavat
Toteutustapa on kuvattu koulutuskohtaisissa toteutussuunnitelmissa.
Suoritustavat
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia. Tarkempi suoritustapa kuvataan koulutuskohtaisissa toteutussuunnitelmissa. Opintojakson läpäisy edellyttää toteutussuunnitelmassa mainittujen tehtävien ja harjoitusten suoritusta. Opintojakso edellyttää 108 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Vuorovaikutustaidot ryhmässä
- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
- Kokousasiakirjat
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.