Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA77-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.12.2025 - 26.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 04.01.2026 - 28.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kaisa Kepanen
- Jenni Korhonen
- Ryhmät
-
SOS23SASOS23SA
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
- Opintojakso
- SO00CA77
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Pe 30.01.2026 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa SO00CA77-3003 |
Teams opetus
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö:
1. Inklusiivinen varhaiskasvatus
2. Moniammatillinen yhteistyö verkostoissa
3. Sosionomin rooli lapsen ja perheen tukemisessa
4. Tentti
Tavoitteet
- Opiskelija tietää, miten lapsen henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan.
- Ymmärtää varhaiskasvatuksen sosionomin roolin monialaisen yhteistyön sekä verkostotyön toteuttamisessa.
- Hän ymmärtää lapsen tuen tarpeen taustalla olevat moninaiset merkitykset ja osaa suhtautua ammatillisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin.
- Osaa ohjata perheitä sosiaalialan palveluissa sensitiivisesti, tarkoituksenmukaisesti ja verkosto-osaamista hyödyntäen.
- Opiskelija ymmärtää salassapidon ja tähän liittyvän lainsäädännön.
- Tuntee varhaiskasvatuksen erityispedagogiset käytänteet lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemiseksi.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Yksilöllisyys, varhainen puuttuminen, kasvun ja kehityksen ongelmien ilmeneminen ja tunnistaminen, erityiskasvatus, kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa, tuen edellyttämä yhteistyö ja palvelut, monialainen yhteistyö, inkluusio, lapsen vasu, lapsen etu, toiminnan eriyttäminen, oppimisympäristöjen ja toiminnan struktuuri / strukturointi, yhteistyö kodin kanssa, ratkaisukeskeisyys, voimavaralähtöisyys
Aika ja paikka
1.1.-30.4.2026
Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen
Lähiopetus: Kamk, Taito2, Ketunpolku 4, Kajaani.
(Kuusamon ryhmän osalta järjestetään lähiopetus joko Kuusamossa tai hypridinä, toteutustapa varmistuu lähempänä)
Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakson lopuksi suoritettavan tentin palautus viim. 30.4.2026 mennessä.
Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.
Oppimateriaalit
Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.
Opintojakson kirjallisuus:
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) (2022). Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus
Niemelä, H-L. & Välivaara, C. (2021). Sijoitettu lapsi varhaiskasvatuksessa. Opas lasten kanssa työskenteleville.
Araneva, M. 2022. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Alma talent. Helsinki.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät, tentti) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.
Lähiopetus: Työelämävierailijoita, yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja simulaatioharjoituksia. Lisäksi osallistuminen kv -viikolla (vko 7) opintojaksolle suunnattuun opetukseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lähiopetuksessa työelämävierailijoita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.3.-30.4.2026 välisenä aikana. Tentin voi suorittaa kerran ja uusia kahdesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.
Opintojaksoon sisältyy pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.3.-30.4.2026. välisenä aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 Op. 1 Op vastaa yhteensä noin 27h opiskelijan työtä eli opintojakso kokonaisuudessaan vastaa 135h opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Lisätiedot
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.