Effective Workplace Communication (5 cr)
Code: AV00CY01-3001
General information
- Enrollment
-
01.04.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.04.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Business
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- BACHELORS DEGREE IN BUSINESS ADMINISTRATION
- Teachers
- Tuula Rajander
- Scheduling groups
- Kamk 1 (Size: 10 . Open UAS : 10.)
- Small groups
- Kamk 1
- Course
- AV00CY01
Objective
The goal is that after completing the course, you will understand the basics of effective workplace communication, be able to choose the right channels for messages, and be capable of implementing workplace communication in face-to-face, remote, and hybrid work settings.
You will understand the significance of workplace communication and interaction for building organizational culture and community, as well as for providing a good employee experience. You will understand the connection between communication and work and organizational psychology, and its importance for a healthy work community and work atmosphere. You will also be able to utilize this knowledge and these skills in your workplace communication.
You will master the basics of communication skills as a supervisor and understand the importance of responsibility as part of workplace communication.
You will approach internal communication within organizations with curiosity and be interested in developing your own skills in this area further.
Content
Fundamentals, channels, and implementation of workplace communication
Workplace communication and interaction as builders of organizational culture and community
Communication in remote and hybrid work
Basics of supervisory communication
Responsible workplace communication
Location and time
Opintojakso on aikaan ja paikkaan sitomaton.
Materials
Juholin, E. (2022). Communicare - ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Infor.
Muu materiaali on saatavilla Moodle-ympäristössä.
Teaching methods
Itsenäinen, aikatauluun sitomaton toteutus Moodle-ympäristössä. Toteutus sisältää nauhoitetut luennot sekä muuta materiaalia (kirjat, artikkelit jne.) Suorituksena tehdään kokoava esseetehtävä (n. 10-15 sivua).
Employer connections
Opintojakson työelämäyhteys toteutuu kokoavassa tehtävässä käytettävien kohdeorganisaatioiden kautta.
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op:tä, eli se edellyttää opiskelijan omaa työtä 135 tuntia.
Työmäärä koostuu Reppu-ympäristössä tarjolla oleviin verkkoluentoihin (2 tuntia) ja muuhun materiaalin sekä kirjallisuuteen tutustumisesta ja sisäistämisestä (yht. laskennallisesti 93 tuntia) sekä kokoavan tehtävän (laskennallisesti 40 tuntia) tekemisestä.
Content scheduling
Työyhteisöviestinnän lähtökohdat, kanavat ja toteuttaminen
Työyhteisöviestintä ja vuorovaikutus organisaatiokulttuurin ja yhteisöllisyyden rakentajana
Esihenkilöviestinnän perusteita
Viestintä etä- ja hybridityössä
Further information
Opintojakso on osa businesspsykologian opintokokonaisuutta, joka on luotu osana EU:n osarahoittamaa Businesspsykologian taitajaksi -hanketta.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu kokoavaan tehtävään.
Assessment criteria, fail (0)
Tyydyttävän arvosanan kriteerit eivät täyty.
Assessment criteria, excellent (5)
Työssä on määritelty lähdemateriaaliin perustuen työyhteisöviestintään liittyvät käsitteet ja ne on sijoitettu organisaatioviestinnän kenttään. Työyhteisöviestinnän tehtävät, lähtökohdat ja roolit on kuvattu selkeästi ja kattavasti. Työssä on esitelty myös pörssiyhtiöiden sisäiseen viestintään liittyviä erikoispiirteitä.
Työssä on kuvattu asiantuntevasti sisäisen viestinnän kanavia ja niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Siinä on esitelty kohdeorganisaation sisäisen viestinnän kanavavalinnat kattavasti ja selkeästi. Opiskelija analysoi em. kanavavalintojen onnistumista ja perustelee vaikuttavasti mielipiteensä sekä esittää toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia kohdeorganisaation sisäiseen viestintään.
Työssä on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen hyvän viestintäkulttuurin ja vuorovaikutteisen työyhteisön elementtejä, edellytyksiä ja ilmenemismuotoja kattavasti ja selkeästi. Työstä ilmenee, että opiskelija on sisäistänyt viestinnän merkityksen työhyvinvoinnille ja hyvälle työntekijäkokemukselle. Tekstissä tuodaan esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Omat mielipiteet perustellaan vaikuttavasti. Työssä on hyödynnetty muun lähdemateriaalin lisäksi artikkelia: Laajalahti, A. & Pennanen, E. (2019). Työpaikasta osallistuvaksi työyhteisöksi.
Työssä on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen esihenkilöviestinnän perusteet ja siinä on käsitelty kattavasti johtamisviestinnän tehtävät, esihenkilön viestinnän erityispiirteet sekä hyvän johtamisviestinnän elementit. Tekstissä tuodaan esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Omat mielipiteet perustellaan vaikuttavasti. Työssä on hyödynnetty muun lähdemateriaalin lisäksi teosta: Isotalus, P. & Rajalahti, H. (2017). Vuorovaikutus johtajan työssä. AlmaTalent.
Työssä on pohdittu analyyttisesti ja monipuolisesti opiskelijan omia esihenkilön viestintätaitoja ja niiden kerryttämistä.
Työssä on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen virtuaalitiimien sisäiseen viestintään vaikuttavia tekijöitä niin johtamisen, teknologian kuin tiimien vuorovaikutuksenkin näkökulmasta kattavasti ja selkeästi. Työstä ilmenee, että opiskelija on sisäistänyt tekoälyn mahdollisuudet työyhteisöviestinnässä. Tekstissä tuodaan esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Omat mielipiteet perustellaan vaikuttavasti. Työssä on hyödynnetty muun lähdemateriaalin lisäksi artikkelia: Varhelahti, M. & Mikkilä-Erdman, M.-M. (2016). Viestintää teknologian välityksellä asiantuntijaverkostoissa.
Pohdinta-luvussa opiskelija on analyyttisesti ja realistisesti pohtinut oman osaamisensa kasvamista opintojakson aikana.
Teksti on hyvää asiatyyliä ja lähdeviitteet on merkitty tekstiin systemaattisesti ja oikein. Työ sisältää lähdeluettelon. Lähteitä on käytetty monipuolisesti. Työ on pituudeltaan täysin tai lähes ohjeellisen pituuden mittainen.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Työssä on määritelty lähdemateriaaliin perustuen työyhteisöviestintään liittyvät käsitteet ja ne on sijoitettu organisaatioviestinnän kenttään. Työyhteisöviestinnän tehtävät, lähtökohdat ja roolit on kuvattu pääpiirteittäin.
Työssä on kuvattu sisäisen viestinnän kanavia ja niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Siinä on esitelty kohdeorganisaation sisäisen viestinnän kanavavalinnat. Opiskelija analysoi em. kanavavalintojen onnistumista ja pyrkii perustelemaan mielipiteensä sekä esittämään kehittämisehdotuksia kohdeorganisaation sisäiseen viestintään.
Työssä on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen hyvän viestintäkulttuurin ja vuorovaikutteisen työyhteisön elementtejä, edellytyksiä ja ilmenemismuotoja pääpiirteittäin. Työstä ilmenee, että opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen työhyvinvoinnille ja hyvälle työntekijäkokemukselle. Tekstissä tuodaan esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Omat mielipiteet perustellaan.
Työssä on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen esihenkilöviestinnän perusteita ja siinä on käsitelty johtamisviestinnän tehtäviä, esihenkilön viestinnän erityispiirteitä sekä hyvän johtamisviestinnän elementtejä. Tekstissä tuodaan esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Omat mielipiteet perustellaan.
Työssä on pohdittu opiskelijan omia esihenkilön viestintätaitoja ja niiden kerryttämistä.
Työssä on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen virtuaalitiimien sisäiseen viestintään vaikuttavia tekijöitä niin johtamisen, teknologian kuin tiimien vuorovaikutuksenkin näkökulmasta pääpiirteittäin. Työstä ilmenee, että opiskelija ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet työyhteisöviestinnässä. Tekstissä tuodaan esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Omat mielipiteet perustellaan.
Pohdinta-luvussa opiskelija on realistisesti pohtinut oman osaamisensa kasvamista opintojakson aikana
Teksti on asiatyyliä ja lähdeviitteet on merkitty tekstiin. Työ sisältää lähdeluettelon. Työ on pituudeltaan lähes ohjeellisen pituuden mittainen. Työhön on pyritty löytämään monipuolisia lähteitä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Työssä on määritelty lähdemateriaaliin perustuen työyhteisöviestintään liittyviä käsitteitä ja ne on pyritty sijoittamaan organisaatioviestinnän kenttään. Työyhteisöviestinnän tehtävät, lähtökohdat ja roolit on kuvattu pääpiirteittäin.
Työssä on kuvattu joitakin sisäisen viestinnän kanavia ja niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Siinä on esitelty kohdeorganisaation sisäisen viestinnän kanavavalintoja. Opiskelija analysoi em. kanavavalintojen onnistumista ja pyrkii perustelemaan mielipiteensä sekä esittämään kehittämisehdotuksia kohdeorganisaation sisäiseen viestintään.
Osiossa on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen hyvän viestintäkulttuurin ja vuorovaikutteisen työyhteisön elementtejä, edellytyksiä ja ilmenemismuotoja suppeahkosti. Työstä ilmenee, että opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen työhyvinvoinnille ja hyvälle työntekijäkokemukselle. Tekstissä tuodaan jonkin verran esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Opiskelija pyrkii perustelemaan omat mielipiteensä.
Työssä on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen mutta suppeahkosti esihenkilöviestinnän perusteita ja siinä on käsitelty johtamisviestinnän tehtäviä, esihenkilön viestinnän erityispiirteitä sekä hyvän johtamisviestinnän elementtejä. Tekstissä tuodaan jonkin verran esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Omia mielipiteitä pyritään perustelemaan.
Työssä on tuotu esille opiskelijan omia esihenkilön viestintätaitoja ja niiden kerryttämistä.
Osiossa on kuvattu lähdemateriaaliin perustuen virtuaalitiimien sisäiseen viestintään vaikuttavia tekijöitä suppeahkosti. Työstä ilmenee, että opiskelija ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet työyhteisöviestinnässä. Tekstissä tuodaan jonkin verran esille opiskelijan omia kokemuksia ja pohdintoja em. asioiden ilmenemisestä organisaatioissa. Opiskelija pyrkii perustelemaan omat mielipiteensä.
Pohdinta-luvussa opiskelija on pohtinut oman osaamisensa kasvamista opintojakson aikana
Teksti ei kaikilta osin täytä asiatyylin vaatimuksia. Lähdeviittaukset voivat olla osin puutteellisia. Työ sisältää lähdeluettelon. Työ ei pituudelta ole ohjeellisen pituuden mittainen. Lähteiden käyttö on yksipuolista.
Prerequisites
The course is recommended to be completed after the basic studies.