Siirry suoraan sisältöön

Kilpailukykyä markkinoille (5op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX30-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Kirsi Meriläinen
Pia Kuittinen
Ryhmät
LLM25SE
LLM25SE
LLM25SH
LLM25SH
Opintojakso
LT00BX30

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
La 24.01.2026 klo 11:45 - 13:15
(1 t 30 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3013
Teams
Pe 20.02.2026 klo 15:45 - 17:15
(1 t 30 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3013
Teams
La 28.03.2026 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3013
Teams
Pe 24.04.2026 klo 16:45 - 18:15
(1 t 30 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3013
Teams
Pe 22.05.2026 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3013
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskilpailukeinot ja ymmärtää asiakkuuksien hallinnan ja johtamisen merkityksen osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa kehittää ja soveltaa asiakaslähtöisiä käytännön ratkaisuja sekä oppii arvioimaan ja hyödyntämään markkinointia organisaation kilpailukeinona.

Toteutustavat

Päiväopiskelijoilla on lähiopetusta kerran viikossa.
Monimuoto-opiskelijoilla on etäopetusta kerran kuukaudessa lukujärjestyksen mukaisesti.

Suoritustavat

Opintojakso edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin läpäisyä, kaikkien kurssitehtävien tekemistä sekä läsnäoloa ja osallistumista oppitunneille. Tarkempi opintojakson kuvaus esitellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Sisältö

Markkinoinnin kilpailukeinot
Asiakkuuksien hallinta
Palveluprosessit ja toimintaympäristö
Hinnoittelustrategiat
Saatavuuden kehittäminen
Markkinointiviestinnän osat

Aika ja paikka

Opiskelu tapahtuu kerran kuukaudessa 1,5-tunnin etätapaamisissa Teamissä. Tapaamisiin opiskelija voi osallistua tietokoneella tai puhelimella. Opiskelijalla on oltava toimiva mikrofoni ja kamera Teams-tapaamisten aikana, jotta hänet voidaan katsoa läsnäolevaksi.

Tapaamiset keväällä 2026 Teamsissä lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Reppu: Luentomateriaalit, erikseen ilmoitetut artikkelit, raportit ja muu oheismateriaali.
Kirjallisuus: Bergström, Seija & Leppänen Arja (2015 tai uudempi painos) Yrityksen asiakasmarkkinointi: Markkinoinnin kilpailukeinot.

Opetusmenetelmät

Etätapaamisissa: luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset vierailut lähialueen yrityksiin ja tapahtumiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat opintojakson sisältöihin liittyvät korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson sisältöihin liittyvä osaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja pääelementtien sisällöt. Kuvaus vielä irrallista ja kokonaisuuden muodostaminen puutteellista.
Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivia keinoja ja kanavia sekä hyödyntää ainakin osittain eri teoriataustoja käytännön tehtävässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teoriataustoja käytännön tilanteissa, perustella tehtäväkokonaisuuden toteutusta ja ratkaisujen valintaa sekä arvioida ratkaisujen onnistuneisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti aihealueen käsitteitä käytännön työ- ja tehtävätilanteiden ratkaisuissa. Käsitteiden käyttö on perusteltua ja asiantuntevaa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kriittisesti hyödyntää ja vertailla eri teoriataustoja käytännön tilanteissa, ohjata tehtäväkokonaisuuden toteutusta, toimia itseohjautuvasti sekä reflektoida oppimaansa.

Esitietovaatimukset

Asiakassuuntainen markkinointi

Siirry alkuun