Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CV69-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.08.2026 - 03.09.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
04.09.2026 - 17.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Opinto- ja viestintäpalvelut
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Kaisa Kepanen
Maija Leinonen
Ryhmät
SOS26S
SOS26S
Opintojakso
SO00CV69
Toteutukselle SO00CV69-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

- Opiskelija tietää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- Tunnistaa sosiaalipolitiikan lähtökohtia sosiaalialan palvelujärjestelmälle.
- Opiskelija osaa seurata sosiaalihuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia ja sosiaalipalvelurakenteen uudistumista.
- Opiskelija tietää asiakkaalle saatavana olevat tarkoituksenmukaiset julkisen ja yksityisen sektorin sekä kolmannen sektorin palvelut terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Opiskelija hahmottaa tietoturvallisuuden merkityksen palveluprosessissa ja työntekijän vastuullisen toiminnan tietoturvallisuuden ja tietosuojan ylläpitämisessä.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat (hyvinvointi ja hyvinvointierot, sosiaali- ja terveydenhuollon rakenne), terveyspalvelut ja kuntoutuspalvelut, sosiaalipolitiikan lähtökohdat, sosiaali- ja terveyshuollon ohjaus, rahoitus ja valvonta, lainsäädäntö (yleiskuva), ajankohtaiset toimenpideohjelmat, sosiaaliturva ja sosiaalipalvelut, sosiaalihuollon sähköinen asiointi ja uudistuvat palveluketjut, asiakas- ja potilastietojen turvallinen käsittely, yleinen sote-palvelujen neuvonta, kohdennettu neuvonta, palveluohjaus-käsite yleisesti, moniammatillinen työ, näyttöön perustuva toiminta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Englanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Siirry alkuun