Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CV69-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.08.2026 - 03.09.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
04.09.2026 - 17.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Opinto- ja viestintäpalvelut
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
- Opiskelija tietää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- Tunnistaa sosiaalipolitiikan lähtökohtia sosiaalialan palvelujärjestelmälle.
- Opiskelija osaa seurata sosiaalihuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia ja sosiaalipalvelurakenteen uudistumista.
- Opiskelija tietää asiakkaalle saatavana olevat tarkoituksenmukaiset julkisen ja yksityisen sektorin sekä kolmannen sektorin palvelut terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Opiskelija hahmottaa tietoturvallisuuden merkityksen palveluprosessissa ja työntekijän vastuullisen toiminnan tietoturvallisuuden ja tietosuojan ylläpitämisessä.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat (hyvinvointi ja hyvinvointierot, sosiaali- ja terveydenhuollon rakenne), terveyspalvelut ja kuntoutuspalvelut, sosiaalipolitiikan lähtökohdat, sosiaali- ja terveyshuollon ohjaus, rahoitus ja valvonta, lainsäädäntö (yleiskuva), ajankohtaiset toimenpideohjelmat, sosiaaliturva ja sosiaalipalvelut, sosiaalihuollon sähköinen asiointi ja uudistuvat palveluketjut, asiakas- ja potilastietojen turvallinen käsittely, yleinen sote-palvelujen neuvonta, kohdennettu neuvonta, palveluohjaus-käsite yleisesti, moniammatillinen työ, näyttöön perustuva toiminta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.