Care of client with special needs (3cr)
Code: SH00CA03-3004
General information
- Enrollment
- 24.01.2026 - 22.02.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 05.01.2026 - 15.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sote
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Unfortunately, no reservations were found for the realization Care of client with special needs SH00CA03-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0 - 5
Content scheduling
Eteneminen kevät 2026
Ennakkotehtävä, Reppu verkko-keskustelu videosta: Aikuiset erityislapset
1. vko Orientaatio. Ennakkotehtävä Repussa (video)
1.-2. vko Käsitteet, erityistä tukea tarvitseva asiakas. Arvot, lainsäädäntö. Itsemääräämisoikeus. Osallisuus
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden moninaisuus/arjen sujuminen.
(mm. haastava käyttäytyminen (mm. Jaatistietopankki))
2. vko ja/ tai 3 vko Palvelusuunnitelma. Monialainen/moninainen palvelujärjestelmä (hoito, kuntoutus; julkinen, yksityinen, kolmas sektori, digitaaliset palvelut).
Harjoituksia.
Itsenäinen osuus 2.-6. vko Tutustumiskäynti sekä reflektoiva raportti + vertaiskeskustelu kommunikaation tuki ja kommunikaation apuvälineet sekä liikkumisen ym. apuvälineet
7. vko Näyttö/tentti/ arviointi.
Objective
Opiskelija tietää miten lainsäädäntö ohjaa kehitysvammaisten ja muutoin vammautuneiden henkilöiden hoito- ja kuntoutuspalveluiden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.
Opiskelija tietää vammaisuuden moninaisuuden; mitä kehitysvammaisuus on ja miten kehitysvammaisuus eroaa muusta vammaisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa potilas- ja asiakaslähtöisiä menetelmiä kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön ohjauksessa sekä hoito- ja kuntoutustyössä monialaisissa tiimeissä.
Accomplishment methods
Opetuskeskustelu, verkko-opinnot
Vaihtoehtoisena suoritustapana opinnollistaminen tai projektina erilaisissa kehitysvammaisten tai vammaisten ihmisten toimintaympäristöissä.
Opinnollistamiseen liittyvät näytöt ovat suoritettu hyväksytysti sovitun aikataulun mukaisesti.
Projekteissa laaditaan toteuttamiskelpoinen projektikirja, jonka pohjalta pystyy toteuttamaan ja arvioimaan projektin valitussa vammaisten tai kehitysvammaisten ihmisten erilaisissa toimintaympäristöissä.
Content
Terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevä lainsäädäntö (kehitysvammalaki, vammaispalvelulaki, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki jne.)
Erityistä tukea tarvitseva asiakas: Kehitysvammaisuuden ja vammaisuuden moninaisuus (mm. yleisimmät kehitysvammat ja niiden ilmenenminen, erilaiset fyysiset, neurologiset ja aistien vammat, vammautuminen, aivovammat, työikäisen muistisairaus.)
Kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: palvelusuunnitelma ja palveluverkosto.
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus yhteiskunnassa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Yhdenvertaisuus, syrjintä, esteettömyys, osallisuus, saavutettavuus, itsemääräämisoikeus ja itsemääräämisoikeuden mahdollinen rajoittaminen.
Erilaisten apuvälineiden, digitaalisuuden ja teknologian hyödyntäminen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Monialainen yhteistyö myös eri kulttuureista tulevien kehitysvammaisten ja vammaisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Location and time
Kevätlukukausi 2026.
Lähiopetus Kajaanin kampuksella harjoitustunnit ja tentti.
TEAMS tunneilla kamera, kuulokkeet ja mikrofoni toimii ja käytössä koko kontaktiopetuksen aikana.
HUOM. Harjoitustunneille ei hybridimahdollisuustta, ainoastaan lähiopetus Kajaanin kampuksella.
Materials
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Reppu-moodlessa.
Repun materiaalit ovat tenttimateriaalit.
Teaching methods
Opintojakso koostuu:
-Ennakkotehtävästä, katsoa ohjelma Aikuiset erityislapset ja käydä verkkokeskustelua
- Lähiopetuksesta (oppimiskeskustelut, harjoitukset - huom. harjoitustunnit läsnäolovelvotteiset)
- Itsenäisistä tehtävistä (1. tutustumiskäynti/haastattelu sekä siihen liittyvä kirjallinen reflektoiva raportti. 2. Reppu verkkokeskustelu )
- Osaamisen näytöstä (tentti)
Tekoäly: Keltainen – Sallittu, saa käyttää, pitää kertoa
Opintojakson tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Tekoälytyökalun käyttäminen voidaan kertoa menetelmät tai vastaavassa osiossa. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Tekoälyä ei saa käyttää oman oppimisen reflektiossa.
Employer connections
Opintojaksoon sisältyy (itsenäinen) vierailu ja haastattelu työelämän yksikköön tai asiakkaan (tai asiakkaan läheisen) haastattelu.
Jos on työkokemusta, niin voi hyödyntää osaamistaan reflektiossaan.
Exam schedules
Lukujärjestyksen mukaisesti .2026
Tentti on yhteistoiminnallinen ja paritentti, jos et tähän halua osallistua voit osallistua uusintatenttiin.
1. uusinta .2026
2. uusinta .2026
Completion alternatives
Osallistuminen lähiopetukseen harjoitustunneilla. Harjoitustunnit ovat läsnäolovelvotteiset. Harjoitustunneilta poissaolo korvataan seuraavan/toisen ryhmän harjoitustunneille osallistumalla. Harjoitustunneille ei hybridimahdollisuutta.
Merkityille teoriatunneille osallistuminen tai aiheiden itsenäinen opiskelu
Tentti on opintojaksolla yhteistoiminnallinen (yhteistoiminnallinen osuus tentin alussa) ja pari/pienryhmätentti. Jos et osallistu yhteistoiminnalliseen tenttiin, uusintatentti on yksilötentti, jossa vastaukset kirjoitetaan konseptille.
Student workload
1 op = 27 h
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan, ei ymmärrä palveluohjauksellista työotetta ja ei käytä erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa.
Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.