Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: SH00CA09-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.12.2025 - 26.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 23.02.2026 - 12.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
- Opettajat
- Anna-Leena Eklund
- Liisa Kemppainen
- Anna-Leena Luukkonen
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
- Ryhmät
-
SMM24SSMM24S
-
SMT24SSMT24S
- Opintojakso
- SH00CA09
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ma 02.02.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Orientaatio ja teoria_Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L159
TA21L159
|
|
Ma 02.02.2026 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L159
TA21L159
|
|
Ma 02.02.2026 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L159
TA21L159
|
|
Ma 16.02.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L149
TA21L149
|
|
To 19.03.2026 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
Teams opetus
|
|
Ti 31.03.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
Teams opetus
|
|
Ti 31.03.2026 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
Teams opetus
|
|
Ma 13.04.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L149
TA21L149
|
|
Ti 14.04.2026 klo 08:00 - 15:30 (7 t 30 min) |
Harjoitustunnit_Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L158
TA21L158
TA21L159 TA21L159 |
|
Ti 28.04.2026 klo 08:00 - 11:15 (3 t 15 min) |
Simulaatiot_Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L159
TA21L159
|
|
Ti 28.04.2026 klo 12:15 - 15:30 (3 t 15 min) |
Simulaatiot_Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L159
TA21L159
|
|
Ti 12.05.2026 klo 08:00 - 11:15 (3 t 15 min) |
TENTTI_Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00CA09-3008 |
TA21L159
TA21L159
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Viikko, tuntimäärä ja aihe
vko 6
2.2.26 klo 8-9.30 Orientaatio, itsenäisen opiskelun ohjaus pedagogisen käsikirjoituksen mukaisesti. Mt-käsite. Psyk. näkökulmat
ja
klo 12.15-13.45 SMM24S Kriisit ja kriisityö
klo 14.30-15.30 SMT24S Kriisit ja kriisityö
vko 8
16.02.2026 08.00 - 09.30 Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa
Tee 22.2.26 mennessä Reppu TIETOTESTI
vko 10 ITSENÄISET Tehtävät TA-analyysi ja Oppiportti
vko 12
19.03.2026 klo 8-9.30 Työelämä vierailijat
Digitaaliset auttamismenetelmät ja omahoidon tukeminen
ja klo 10.00 - 11.30 Psykoottisesti oireilevan ihmisen hoitotyö
vko 14
31.3. 2026 klo 08.00 - 09.30 Itsetuhoisen henkilön kohtaaminen ja hoito
ja klo 9.45-11.15 Masentuneen ihmisen hoitotyö. Riippuvuusongelmista kärsivän ihmisen hoitotyö
vko 15
TA-tehtävän ja Oppiportti palautus 12.4.26 mennessä
Vko 16
13.4. klo 8-9.30 2 h
Psyykelääkehoito
14.4.26 klo 8-15.30
8h Harjoitustunnit, P läsnäolovelvollisuus
Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely.
Mindfulness
Psykoedukaatio.
Mini-interventio/motivoiva keskustelu
Vko 18
Simulaatiot, P-läsnäolovelvollisuus
SMM24S 28.4.26 klo 8-11.15
SMT24S 28.4.26 klo 12.15-15.30
4h Simulaatiot per opiskelija
vko 20
12.05.2026 08.00 - 11.15
4h tentti, Yhteistoiminnallinen ja pienryhmätentti (3hlöä)
Tavoitteet
Kykenet dialogiin kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaat tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Ymmärrät, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistat mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaat ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaat hyödyntää mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä auttamismenetelmiä sekä sähköisiä terveyspalveluja.
Toteutustavat
Opetus on kontaktiopetusta ja osin itsenäistä verkko-opiskelua.
Suoritustavat
Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu, lääkelaskut, harjoitukset, simulaatiot
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Aika ja paikka
Kevät 2026. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Kontaktiopetus teams.
Lähiopetus Kajaani kampus.
Verkko-opetus Reppu.
Oppimateriaalit
Skholessa opiskellaan itsenäisesti:
Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue:
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. (tai uudempi painos)Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro.(Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101)
Opintojakson Reppu-materiaalit
Skhole-materiaalit (em. kurssit)
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset (3)
Opetusmenetelmät
Mikäli et pääse orientaatiotunneille, selvitä itsenäisesti tai opiskelijakollegoilta opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat.
Opiskelu toteutuu verkko-, lähi- ja Teams kontaktiopetuksena. Opinnot on suunniteltu etenevän tietyssä järjestyksessä, jotta osaaminen kehittyy perusteista soveltavaan tasoon.
Harjoitustunnit ja simulaatio-opetus on opintojaksolla läsnäolovelvotteista lähiopetusta.
Verkkotehtävistä osa toteutuu pakollisina (transaktioanalyysi, tietotesti ja haastavat vuorovaikutustilanteet verkkokurssi Oppiportissa). Huomaathan, että verkko-opintojen avulla oppikirja tulee käydyksi läpi.
Tekoälyn käyttö kielletty. Tämän opintojakson tehtävissä tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi. (Arene. arene.fi)
Ohje kontaktiopetukseen teams:
Käytössäsi on etäyhteyteen soveltuen toimivat tietokone, kamera ja mikrofoni (headset).
Kamerat pidetään tunneilla auki, joten huomioi tämä opiskelutilassa (ei läsnä muita henkilöitä!)
Ohje simulaatio opiskeluun:
Simulaatioissa harjoittelet sairaanhoitajana toimimista simulaatioympäristössä
Simulaatioissa tavoitteena
osaat tunnistaa ja arvioida asiakkaan/potilaan (mielen)terveyttä uhkaavan tilan
osaat turvata asiakkaan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden
osaat arvioida hoidon tarpeen
osaat tarvittaessa konsultoida muita terveydenhuollon asiantuntijoita
Valmistaudu simulaatioon opiskelemalla teoria ja kertaamalla ISBAR.
Simulaatiot siviilivaatetuksessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut.
Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhteistoiminnallinen tentti lukujärjestyksen mukaisesti.
Jos et osallistu yhteistoiminnalliseen tenttiin, voit osallistua uusintatenttiin, joka yksilötentti.
1. uusinta 21.5.26
2. uusinta 8/.26
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole hybriditoteutusta. Opiskelu on joko lähi-,etä- tai itsenäistä opiskelua. Lukujärjestyksessä ilmoitetaan lähiopetus- ja etäopetustunneista.
Etäopetustunneilla huolehdi, että sinulla on toimiva kamera ja mikrofoni. Etätunneilla on tarkoitus opiskella aktiivisesti. Huolehdithan myös, ettei opiskelutilassasi ulkopuolisia kuulijoita tai käytät kuulokkeita.
Voit opiskella itsenäisesti ne teoriaopinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo.
Harjoitustunneilta ja simulaatiokerroilta poissaolon korvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Voit valita, teetkö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana. Mikäli et osallistu harjoitustunneille ja/tai simulaatioon, ilmoittaudu yksilötenttiin ennakkoon ilmoitettuna uusintatenttipäivänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Lähi/kontaktiopetus 30 h/opiskelija.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Esitietovaatimukset
Ei ole.