Research and development (5cr)
Code: SH00CA01-3008
General information
- Enrollment
- 31.12.2025 - 26.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.01.2026 - 22.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Unit
- Sote
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Emergency Care
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 20.01.2026 time 08:00 - 11:15 (3 h 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3008 |
TA21L149
TA21L149
|
|
Tue 03.02.2026 time 08:00 - 11:15 (3 h 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3008 |
Teams opetus
|
|
Tue 17.02.2026 time 08:00 - 11:15 (3 h 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3008 |
TA21L149
TA21L149
|
|
Wed 18.02.2026 time 12:15 - 15:30 (3 h 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3008 |
TA21L149
TA21L149
|
|
Wed 18.03.2026 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
TENTTI_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3008 |
TA21L149
TA21L149
|
Evaluation scale
0 - 5
Content scheduling
20.1.2026 Orientaatio opintoihin; sisältö, eteneminen ja suoritukset. Tietokannat ja niiden käyttö kirjastonjohtaja Riitta-Liisa Karjalainen. Läsnäolovelvoite.
3.2.2026 Tutkimustoiminta - tutkimusprosessin perusidea. Arkitiedosta tieteelliseen tietoon. Eettisyys tutkimustoiminnassa sekä pro gradu -tutkielman valinta ja ohjeistus analyysitehtävään. Läsnäolovelvoite.
17.2.2026 Kvalitatiivinen tutkimusprosessi. Kvantitatiivinen tutkimusprosessi. Luotettavuuden arviointi.
18.2.2026 Kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksellinen kehittäminen.
18.3.2026 Tentti
Objective
Opiskelija:
Osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
Ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
Osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Accomplishment methods
Tentti, harjoitustehtävät.
Content
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Location and time
20.01.2026 08.00 - 11.15 TA21L149 (läsnäolovelvollinen)
03.02.2026 08.00 - 11.15 Teams opetus (läsnäolovelvollinen)
17.02.2026 08.00 - 11.15 TA21L149
18.02.2026 12.15 - 15.30 TA21L149
18.03.2026 08.00 - 10.00 TA21L149
Materials
Kurssikirjana on:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. Tutki ja kirjoita.
Lisäksi materiaalia on:
Reppu opintojaksolla
Teaching methods
Oppimiskeskustelut
Harjoitustehtävät
Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakso integroidaan opinnäytetyöprosessiin.
Exam schedules
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat tentti (numeerinen arviointi, 0 - K5) ja pro gradu -tutkielman analyysi (hylätty - täydennettävä - hyväksytty).
Opintojakson tentin suorittaminen joko yksilö- tai paritenttinä, sovitaan opintojaksolla.
Uusinnat ovat yksilötenttejä.
Tentti 18.03.2026 08.00 - 10.00 TA21L149
Completion alternatives
Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakson valinnaisista suoritustavoista tai suorittamisesta toisaalla esim. DigiCampus, toinen ammattikorkeakoulu, yliopisto, tulee keskustella opintojakson vastuuopettajien kanssa.
AHOT on myös mahdollinen, keskustele ahotointi mahdollisuus vastuuopettajien kanssa.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia (1 op / 27 tuntia).
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella osittain toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan hankkimansa tiedon avulla.
Arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä menetelmiä sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Soveltaa kriittisesti tutkimustietoa toiminnassaan.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
* nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
*ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
*toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty
Opiskelija ei osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustietoja.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella lainkaan toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.