Mental health and substance abuse care (5op)
Toteutuksen tunnus: SH00CR92-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.10.2026 - 31.10.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 17.08.2026 - 04.10.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Toteutukselle Mental health and substance abuse care SH00CR92-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Orientation, guidance for independent study
Positive mental health and mental health promotion
Legislation
Involuntary treatment process in the Mental Health Act
Mental health and addiction nursing services (public, private, third sector, electronic services)
Independent studies:
Theme summary test in Reppu
Skhole: Psychiatry
Anxiety as a feeling and emotion and nursing care for a person with anxiety disorders
Crisis work
Nursing care for a depressed person
Nursing care for a Psychotic person
Nursing care for a person with addiction issues
Indipendent studies: Finnish Institute for Health and Welfare website online course and test: Suicide prevention
Mieli ry website: eating disorders
Approaching an aggressive person and models of action in different situations
Indipendent studies: Finnish Institute for Health and Welfare website: Recognizing intimate partner violence and guiding the person in such situations
Psychotropic medication management
Workshops:
Dialogical approach
Therapeutic relationship work
Mindfulness
Psychoeducation
Motivational interviewing
Brief intervention
Simulations
Group exam
Tavoitteet
The student:
Will be able to engage in dialogue with people in crisis who are suffering from mental health problems and addiction.
Will be able to support them as needed, in a capacity-building manner and by strengthening their participation in the planning, implementation, and evaluation of care in cooperation with those involved in their care.
Understands the concept of domestic violence, recognize potential domestic violence, and know how to guide clients and patients in such situations.
Utilizes assistance methods used in mental health and substance abuse care as well as electronic health services.
Understand methods used in suicide prevention work
Suoritustavat
Lectures, self-studies, on-line studies, drug and simulation
Sisältö
Foundations for mental health and substance abuse care:
Positive mental health and mental health promotion
Suicide prevention
Mental health legislations in Finland
Mental health and substance abuse services in Finland (public, private, third sector, electronic services)
Supporting people in crisis:
Crisis work
Resource-based nursing care for people with mental health problems and/or addiction problems
Nursing care for people with depression
Nursing care for people with suicidal tendencies
Nursing care for people with eating disorders
Nursing care for people with addiction problems
Care for people with psychotic symptoms and psychosis
Reliance on resources in mental health and substance abuse care
Dialogue
Motivational conversation
Care relationship work
Mini-intervention
Psychoeducation
Electronic methods supporting self-care
Psychiatric medication
Patient safety competence in mental health and substance abuse nursing:
Encountering aggressive people and modes of operation in different situations
Recognizing domestic violence and guidance skills in such situations
Psychiatry and substance abuse medicine:
Addiction problems
Mental illnesses
Aika ja paikka
Kevät 2026. Tarkempi suunnitelma katso sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus Reppu.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmaistaan Repussa.
Itsenäinen opiskelu:
Skhole; psykiatria
THL: itsemurhien ehkäisy, verkkokurssi
Mieli ry, syömishäiriöt
Tenttialue:
Itsenäisen opiskelun materiaali
Opintojakson Reppu-materiaalit
Skhole-materiaalit
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; opetuskeskustelu, luennot, harjoitustunnit ja simulaatio-opetus.
Opiskelu toteutuu lähiopetuksena ja verkko-opetuksena.
Opinnot on suunniteltu etenevän tietyssä järjestyksessä, jotta osaaminen kehittyy perusteista soveltavaan tasoon.
Verkkotehtävistä osa toteutuu pakollisina (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Itsemurhien ehkäisy verkkokoulu ja tietotesti).
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus M-merkityillä harjoitus- ja simulaatiotunneilla.
Tämän opintojakson tehtävissä tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.
Ohje simulaatio opiskeluun:
Simulaatioissa harjoittelet sairaanhoitajana toimimista simulaatioympäristössä
Simulaatioissa tavoitteena
osaat tunnistaa ja arvioida asiakkaan/potilaan (mielen)terveyttä uhkaavan tilan
osaat turvata asiakkaan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden
osaat arvioida hoidon tarpeen
osaat tarvittaessa konsultoida muita terveydenhuollon asiantuntijoita
Valmistaudu simulaatioon opiskelemalla teoria ja kertaamalla ISBAR.
Simulaatiot siviilivaatetuksessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun edeltävyysehdot ovat samat kuin muissakin ammattiaineiden harjoittelussa. Harjoittelu on pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhteistoiminnallinen ja ryhmätentti lukujärjestyksen mukaan.
1. uusinta
2. uusinta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit opiskella teorian itsenäisesti tai osallistumalla lähiopetustunneille.
Voit valita, teetkö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.
Simulaatio- ja harjoitustunnit ovat läsnäolvelvoteiset. Simulaatio- ja harjoitustuntikorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Lähiopetus 42 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The student:
Can describe key concepts used in mental health and addiction nursing.
Can explain the key legislation defining mental health and addiction nursing.
Can explain the process of guiding the client's/patient's care and recognize the role of evidence-based knowledge in the care and support of the client's/patient's self-care.
Can describe the course of crises.
Can explain the medical treatment of the most common mental illnesses and addiction problems.
Can describe the concept of intimate partner violence.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The student:
Can use key concepts in mental health and addiction nursing.
Can describe the key legislation defining mental health and addiction nursing.
Can apply knowledge in guiding the client's/patient's care and apply evidence-based knowledge in the multidisciplinary care and support of the client's/patient's self-care.
Can explain the course of crises and their connection to mental health.
Can describe the medical treatment of mental illnesses and addiction problems.
Can describe the manifestation of intimate partner violence and can guide the client/patient appropriately in such situations.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student:
Can use key concepts in mental health and addiction nursing.
Can describe the key legislation defining mental health and addiction nursing and apply this knowledge as part of describing the client's/patient's care process.
Can apply knowledge in guiding the client's/patient's care and apply evidence-based knowledge in a diverse and critical manner in the multidisciplinary care and support of the client's/patient's self-care.
Can explain the course of crises and analyze its connection to mental health.
Can describe intimate partner violence as a phenomenon and apply service system knowledge in appropriately guiding the client's/patient's care.
Can describe the medical treatment of mental illnesses and addiction problems in a comprehensive and critical manner.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Fail.
The student:
Cannot describe key concepts used in mental health and addiction nursing.
Cannot explain the key legislation defining mental health and addiction nursing.
Cannot explain the process of guiding the client's/patient's care and does not recognize the role of evidence-based knowledge in the care and support of the client's/patient's self-care.
Cannot explain the medical treatment of the most common mental illnesses and addiction problems.
Cannot explain the manifestation of intimate partner violence or how to guide the client/patient in such situations