Skip to main content

Anatomy and physiology (6 cr)

Code: SH00CY34-3002

General information


Enrollment
02.08.2026 - 31.08.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2026 - 20.12.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Nursing
Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Bachelor’s Degree in Emergency Care
Teachers
Jutta Keränen
Groups
SEHM26S
SEHM26S
SMT26S
SMT26S
Course
SH00CY34
No reservations found for realization SH00CY34-3002!

Evaluation scale

0 - 5

Objective

Opiskelija:
Osaa nimetä ja kuvata ihmisen elinjärjestelmien rakenteen.
Osaa selittää elinjärjestelmien toiminnan.
Osaa rakentaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
Ymmärtää solu- ja kudostasolla sairauksien keskeistä etiologiaa sekä sairauksiin liittyviä rakenteellisia muutoksia sekä ymmärtää perimän ja ympäristön mahdollisia vaikutuksia tautitilojen synnyssä.

Execution methods

Lähi- ja/tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaisesti, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu, verkkotehtävät

Accomplishment methods

Tietotestit
Tentti
Tautiopin oppimispäiväkirja

Content

Anatomia ja fysiologia 5 op

Sisältö:
Ihmiselimistö – toimiva kokonaisuus
Solu
Kudokset ja iho
Luusto
Lihakset
Veri
Lämmönsäätely
Happo-emästasapaino
Elimistön nestetilat ja nestetasapaino
Verenkierto
Hengitys
Ruuansulatus
Virtsaneritys
Hormonieritys
Hermoston rakenne ja toiminta
Elimistön puolustusjärjestelmä
Lisääntyminen ja ihmisen elinkaari
Aistit

Tautioppi 1 op

Sisältö:
Tautien synty ja mekanismit yleisellä tasolla
Perimän ja ympäristön aiheuttamat muutokset erilaisissa tautitiloissa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tunnistaa elinjärjestelmät pääpiirteissään ja pystyy kuvaamaan niiden rakenteen perustasolla.
Kuvaa elinjärjestelmien toiminnan pääpiirteet, mutta selitykset voivat jäädä pinnallisiksi tai osin epäjohdonmukaisiksi.
Yrittää yhdistää ihmiskehon rakennetta ja toimintaa, mutta kokonaiskuva jää hajanaiseksi tai puutteelliseksi.
Tunnistaa sairauksien syitä ja rakenteellisia muutoksia yleispiirteisesti, mutta yksityiskohtien tai solutason ymmärrys voi olla puutteellista.
Mainitsee perimän ja ympäristön mahdollisina tekijöinä tautien synnyssä, mutta selitys jää yleiselle tasolle.

Assessment criteria, good (3)

Tunnistaa keskeiset elinjärjestelmät ja kuvaa niiden rakenteen yleisellä tasolla.
Osaa selittää eri elinjärjestelmien toiminnan pääkohdat ja tunnistaa niiden yhteistoiminnan yleisellä tasolla.
Osaa yhdistää elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan toisiinsa ja hahmottaa ihmiskehon toimintaa kokonaisuutena.
Osaa keskeiset sairauksien syyt ja osaa kuvata yleisiä kudostason muutoksia.
Tunnistaa perimän ja ympäristötekijöiden merkityksen tautien synnyssä.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaa tunnistaa ja kuvata ihmisen kaikki keskeiset elinjärjestelmät yksityiskohtaisesti sekä osaa esittää niiden anatomisen rakenteen suhteet toisiinsa.
Osaa selittää selkeästi ja yksityiskohtaisesti eri elinjärjestelmien toiminnan sekä niiden välisen vuorovaikutuksen.
Rakentaa kokonaisvaltaisen kuvan ihmiskehosta, jossa elinjärjestelmien rakenne ja toiminta yhdistyvät loogiseksi kokonaisuudeksi.
Osaa kuvata sairauksien syntymekanismeja syvällisesti solu- ja kudostasolla.
Ymmärtää ja selittää monipuolisesti, miten perimä ja ympäristötekijät yhdessä vaikuttavat tautien syntyyn.

Go back to top of page