Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavien perheiden ja synnyttäneiden terveydenhoitajatyö (3op)

Toteutuksen tunnus: SHVU004-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Marjo Hynynen
Ryhmät
SHT23S
SHT23S
Opintojakso
SHVU004

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 13.01.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Orientaatio_Lasta odottavien perheiden ja synnyttäneiden terveydenhoitajatyö SHVU004-3013
Teams opetus
Ke 21.01.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Lasta odottavien perheiden ja synnyttäneiden terveydenhoitajatyö SHVU004-3013
Teams opetus
Ke 28.01.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Lasta odottavien perheiden ja synnyttäneiden terveydenhoitajatyö SHVU004-3013
Teams opetus
Ma 02.02.2026 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
Lasta odottavien perheiden ja synnyttäneiden terveydenhoitajatyö SHVU004-3013
Teams opetus
Ke 18.02.2026 klo 08:00 - 15:30
(7 t 30 min)
Lasta odottavien perheiden ja synnyttäneiden terveydenhoitajatyö SHVU004-3013
TA20L168-HT TA20L168-HT
TA20L163-HT TA20L163-HT
Ti 24.02.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Tentti_Lasta odottavien perheiden ja synnyttäneiden terveydenhoitajatyö SHVU004-3013
TA21L155 TA21L155
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Sisällön jaksotus

-Orientaatio opintojaksolle ja tehtävät itsenäisesti ennen ensimmäisiä tunteja
-Opintojakson info + opetus 4 h
-Teams opetus 4 h
-Teams opetus 4 h
-Teams opetus 4 h
-Harjoitukset 8 h
-Tentti. 4 h Uusintatentit yksilötentteinä vko 11 ja vko 14

Tavoitteet

valmistuva terveydenhoitaja osaa
- ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liit-tyvissä asioissa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa
- arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessa
- synnytyksen hoidon ja toimia äkillisessä synnytyksessä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistaa osallisuutta

Sisältö

- Äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- Perhesuunnittelu, seksuaali- ja lisääntymisterveys
- Perhevalmennus, vanhemmuu-teen, äitiyteen, isyyteen ja pari-suhteeseen tukeminen
- Lasta odottavan ja lapsivuode-aikaisen äidin ja perheen ter-veystarkastukset, seulontatut-kimukset, terveysneuvonta ja ohjaus
- Raskauden riskitekijät ja niiden tunnistaminen sekä hoitoonoh-jaus, erityisen tuen ja seurannan tarve
- Synnytyksen kulku, äkillinen synnytys
- Varhainen vuorovaikutus ja tuki

Aika ja paikka

13.01.2026 08.00 - 11.15 Info/orientaatio, Teams-opetus
21.01.2026 08.00 - 11.15 Teams-opetus
28.01.2026 08.00 - 11.15 Teams-opetus
02.02.2026 12.15 - 15.30 Teams-opetus
18.02.2026 08.00 - 15.30 Lähiopetus (TA20L168-HT TA20L163-HT)
24.02.2026 08.00 - 11.15 Lähiopetus/ TENTTI (TA21L155)

Oppimateriaalit

THL:n NEUKO -tietokannasta äitiysneuvolan osuus sekä muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opetus Teams-yhteydellä. Tunneille ennakkotehtävät sekä aktiivinen osallistuminen opetuksessa.
Läsnäolovelvotteiset harjoitustunnit (8 h).
Itsenäiset tehtävät Reppu-ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 24.2.26
1. uusinta 12.3.26
2. uusinta 9.4.26

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opetukseen voi joko osallistua tai opiskella asiat itsenäisesti.
Käytännön harjoitustunneille läsnäolovelvoite.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia.
Opetusta 16 tuntia
Harjoituksia 8 tuntia.
Itsenäiset tehtävät sekä ryhmätehtävä.
Tentti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus- ja ammattiopinnot suoritettu

Siirry alkuun