Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö (3op)

Toteutuksen tunnus: SHVU006-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Marjo Hynynen
Ryhmät
SHT23S
SHT23S
Opintojakso
SHVU006

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 16.03.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Info_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3011
Teams opetus
To 26.03.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3011
Teams opetus
Ti 31.03.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3011
Teams opetus
Ma 13.04.2026 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3011
Teams opetus
Ti 14.04.2026 klo 08:00 - 15:30
(7 t 30 min)
Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3011
TA20L168-HT TA20L168-HT
Ke 22.04.2026 klo 08:00 - 15:30
(7 t 30 min)
Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3011
TA20L118-HT-Simu TA20L118-HT-Simu
Ti 28.04.2026 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
TENTTI_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3011
TA21L155 TA21L155
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Sisällön jaksotus

Vko 9 Teams opetus 4h
Vko 11 Teams opetus 4h
Vko 12 Teams opetus 4h
Vko 13 Teams opetus 4h
Vko 13 Harjoitustunnit 8h (lähiopetus)
Vko 14 Simulaatiot 8h (x2 tarvittaessa). Opiskelija osallistuu kahteen simulaatioon,
Vko 15 Tentti 4 h. Uusintatentit yksilötenttinä vko 17 ja vko 19.

Tavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Aika ja paikka

16.03.2026 08.00 - 11.15 Teams-opetus
26.03.2026 08.00 - 11.15 Teams-opetus
31.03.2026 08.00 - 11.15 Teams-opetus
13.04.2026 12.15 - 15.30 Teams-opetus
14.04.2026 08.00 - 15.30 Lähiopetus (TA20L168-HT)
22.04.2026 08.00 - 15.30 Lähiopetus (TA20L118-HT-Simu)
28.04.2026 09.00 - 11.15 Lähiopetus / TENTTI (TA21L155)

Oppimateriaalit

Lastenneuvolan osuus NEUKO -tietokannasta terveysportista sekä muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Reaaliaikainen vuorovaikutteinen opetus Teams-välitteisesti.
Ryhmätehtävä ja itsenäiset tehtävät Reppu-ympäristössä.
Harjoitustunnit.
Simulaatiot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 28.4.2026

Uusintatentit:
1. uusinta 7.5.26
2. uusinta 21.5.26

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta 16 tuntia.
Harjoitukset 8 tuntia.
Simulaatiot 8 tuntia (4h läsnä ja 4 h etä).
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät.
Tentti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

Siirry alkuun