Siirry suoraan sisältöön

Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CE22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2026 - 31.07.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Mikko Romppainen
Ryhmät
TTV24SP
TTV24SP
Opintojakso
TT00CE22
Toteutukselle TT00CE22-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija osaa hallitsee matemattisia perusteita ja menetelmiä ja osaa ohjelmoida matemaattisia algoritmejä, joita tyypillisesti tarvitaan peleien ja simulaatioiden toteutuksessa. Opiskelija osaa ohjelmoida numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälön ratkaisemiseksi. Opiskelija oppii ohjelmoimaan lineaarialgebran (vektorit+matriisit) peruslaskutoimitukset. Opiskelija osaa soveltaa lineaarialgebraa peleissä ja simulaatioissa, sisältäen törmäysten havaitsemisen, törmäyksiin reagoinnin ja numeerisen integroinnin. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ohjelmoimalla yksinkertaisen jäykän kappaleen simulaation.

Sisältö

- Moderni funktionaalinen C++
- Matemaattisten funktioiden visualisointi
- Numeerinen derivointi ja integrointi ohjelmoimalla
- Lineaarialgebran peruslaskutoimitusten ohjelmointi
- Lineaarialgebran soveltaminen: Törmäyksien tunnistaminen, Peiliheijastus
- Voimat, kiihtyvyys ja impulssi.
- Ympyrä ja pyörimisliikkeen ohjelmointi
- Jäykän kappaleen mekaniikka (sisältäen törmäyksien havainnoinnin ja reagoinnin + integroinnin massallisilla kappaleilla)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa matemaattisen ohjelmoinnin alkeet ja osaa ohjelmoida yksinkertaisen ja toimivan fysiikkasimulaation. 50% vaadituista ominaisuuksista on tehty. Koodin laadussa on merkittävästi parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa matemaattisen ohjelmoinnin alkeet ja osaa ohjelmoida toimivan fysiikkasimulaation, jossa on otettu pyörimisliike huomioon. 75% vaadituista ominaisuuksista on tehty. Koodi on laadukasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee matemaattisen ohjelmoinnin erinomaisesti ja osaa osaa ohjelmoida täydellisesti toimivan fysiikkasimulaation, jossa on otettu pyörimisliike huomioon. 90% vaadituista ominaisuuksista on tehty. Koodi on laadukasta.

Esitietovaatimukset

Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille, C++ Ohjelmointi

Siirry alkuun