Siirry suoraan sisältöön

Game Design Research and Workshop (3op)

Toteutuksen tunnus: TT00BF58-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
TKI-osuus
1 op
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettajat
Janne Remes
Opintojakso
TT00BF58

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 19.01.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3013
Teams
Ma 02.02.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3013
Teams
Ma 23.02.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3013
Teams
Ma 16.03.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3013
Teams
Ma 30.03.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Game Design Research and Workshop TT00BF58-3013
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Tavoitteet

Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.

Sisältö

Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset

Aika ja paikka

Teams opetus

Oppimateriaalit

The international journal of computer game research,
Pelitutkimuksen vuosikirjat

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, työpaja työskentely

Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Lisätietoa repussa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Lisätiedot

Lisätietoa repussa

Siirry alkuun