Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (7 op)
Toteutuksen tunnus: SHAU010-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.08.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Teija Ravelin
- Riitta Sievänen
- Maarit Leinonen
- Raila Arpala
- Opintojakso
- SHAU010
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kohtaamaan kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveyspotilaan ja riippuvuusongelmasta kärsivän hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Sisältö
Mielenterveystyön ja päihdetyön lähtökohtia
Riippuvuusongelmat ja erilaiset psyykkiset sairaudet
Kriisissä olevan ihmisen ja/tai mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kohtaaminen
Mielenterveystyön ja päihdehoitotyön erilaiset auttamismenetelmät
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Psykiatria ja päihdelääketiede
Aika ja paikka
Verkko-opinnot Moodlessa. Tässä lähiopetustuntien eteneminen
Jakso 1:
Vko 36. 2.9. 4h Orientaatio opintojaksolle. Mielenterveys käsitteenä, itsenäinen tehtävä. Lääkelaskut ryhmä 1 ja ryhmä 2 Raila ja Teija. Pakollinen läsnäolo.
Viikko 37. Verkko-opiskelua Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet
Viikko 38. 15.9.ryhmä 2. 4h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Raila Arpala. Pakollinen läsnäolo
16.9. ryhmä 1. 4h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Raila Arpala. Pakollinen läsnäolo
Viikko 39. Verkko-opiskelua. Mielenterveyden häiriöt ja riippuvuusongelmat.
Viikko 40. 29.9.2h Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä 1. Teija. Pakollinen läsnäolo. 2h Sadutus. Ryhmä 2. Raila. Pakollinen läsnäolo.
30.9.2h Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä 2. Teija. Pakollinen läsnäolo/ 2h Sadutus. Ryhmä 1. Raila. Pakollinen läsnäolo.
30.9. 2h kello 10-11.45. Ryhmä 1 ja ryhmä 2. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija.
Viikko 41.
7.10. kello 8-9.45. 2h Masentuneen ihmisen hoitotyö. Riippuvuusongelmat. Ryhmä 1 ja ryhmä 2. Raila.
7.10. kello10- 11.45. 2h Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Ryhmä 1 ja ryhmä 2. Teija.
Viikko 42. Verkko-opiskelua. Auttamismenetelmät. Itsenäisen tehtävän tekemistä. Palautuspäivä 18.10. mennessä.
Jaksolle 2
Tahdosta riippumaton hoitoprosessi. Ryhmä1 ja 2.
Psykiatrinen lääkehoito. Ryhmä 1. Raila. Pakollinen läsnäolo. 4h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Ryhmä 2. Teija Ravelin. Pakollinen läsnäolo.
Psykiatrinenlääkehoito. Ryhmä 2. Raila. Pakollinen läsnäolo. Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Ryhmä 1. Teija Ravelin. Pakollinen läsnäolo.
4h/opiskelija. Simulaatiot, oma ryhmäjako Moodleen
4h Yhteistoiminnallinen tentti ryhmä 1 (Raila) ryhmä 2 (Teija)
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Skhole: psykiatriset sairaudet sekä lasten ja nuorten psykiatria. Skholen alueelta tulee tenttikysymys.
Englanniksi
Alkoholismin käypähoito-suositus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveydessä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveystyötä ja päihdetyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien taustoista, tunnistaa mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien yleisyyden ja merkityksen yhteiskunnalle
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa nimetä kriisissä olevan ihmisen, mielenterveys- ja päihdeongelmasta kärsivän ihmisen erityistarpeita
Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdeasiakkaan/potilaan hoitotyön päätöksentekoprosessin
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveydessä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveystyötä ja päihdetyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa luokitella mielenterveyshäiriöitä ja päihdeongelmia ja niiden taustoja Opiskelija tunnistaa mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien yleisyyden ja merkityksen yhteiskunnalle
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa selittää kriisissä olevan ihmisen, mielenterveys- ja päihdeongelmasta kärsivän ihmisen erityistarpeita.
Opiskelija osaa kuvata mielenterveys- ja päihdeasiakkaan/potilaan hoitotyön päätöksentekoprosessin
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveydessä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveystyötä ja päihdetyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa luokitella mielenterveyshäiriöitä ja päihdeongelmia ja analysoi niiden taustoja
Opiskelija suhteuttaa mielenterveyshäiriöitä ja päihdeongelmia suhteessa muihin kansansairauksiin ja analysoi niiden merkitystä yhteiskunnalle
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen
Opiskelija osaa analysoida kriisissä olevan ihmisen, mielenterveys- ja päihdeongelmasta kärsivän ihmisen erityistarpeita.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti mielenterveyspotilaan hoitotyön päätöksentekoprosessin
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ilmoitetaan opintojakson alussa.