Skip to main content

Exercise and Health Problems (5 cr)

Code: AL00BM42-3001

General information


Enrollment

20.08.2020 - 31.12.2020

Timing

01.08.2020 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Tourism and Sports

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management

Teachers

  • Kirsi Lokkila
  • Riitta Sievänen
  • Liisa Paavola

Groups

  • ALK19S
    ALK19S

Objective

Students will be able to work as a specialist in the health promoting impacts of exercise. They will be able assess exercise capability and compile personalised exercise instructions for people in different states of health.

Content

The benefits of exercise in disease prevention and care
Assessing exercise capability
Exercise in different states of health

Materials

Duodecim, SPR: Ensiapuopas 2011, http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto
www.spr.fi

Teaching methods

Aktivoivat luennot (20%)
Ohjatut harjoitukset (80%)

Completion alternatives

Osio 1 ja 2:Opintojakso voidaan korvata kokonaan tai osittain vastaavalla KAMK:n eri osaamisalueen, SPR:n tai muulla SPR:n hyväksymän ETK:n järjestämällä Ensiapu 1+2 (16h+16h) kurssilla. Asiasta on sovittava ennen opintojakson alkua opettajan kanssa.

Student workload

Osiot 1 ja 2:Lähiopetus 16h, itsenäinen opiskelu 11h.

Content scheduling

Ensiapu ja turvallisuus 2 op

Osio 1:


1. kerta

Kurssin avaus ja käytännön järjestelyt, opintojen sisältö, työtavat, arviointi
Toiminta onnettomuuden sattuessa
Tajuttomuus ja ensiapu
Peruselvytys + PPD(aikuinen, lapsi, vauva, hukkunut
Harjoittelu



2. kerta

Hengitysvaikeudet
Verenkierron häiriöt, sokki
Sairauskohtaudet
Harjoittelu



3. kerta
Haavat
Murtumat
Nivelvammat
Harjoittelu



4. kerta

Palovammat
Myrkytykset
Loppuharjoitus
Kurssin lopetus



Osio 2:
Ryhmä 1 (Hallikainen-Lääperi)
21.2.2022 klo 8-16
3.3.2022 klo 8-16

Ryhmä 2 (Manninen-Ääpälä)
14.3.2022 klo 8-12
17.3.2022 klo 8-16
29.3. 2022 klo 8-12
1.kerta (4h)
Ensiavun taktiikka: Auttaminen liikenneonnettomuudessa (monipotilastilanteessa luokittelu).
Elvytystapahtuma: aikuisen peruselvytys (PPE-D), leikki-ikäisen elvytys (PPE), vauvan elvytys (PPE).
Verenvuodot (sisäinen ja ulkoinen), sisäelinvammat ja sokki.
Vierasesine hengitysteissä, ensiapu: aikuinen, leikki-ikäinen, vauva.
2.kerta (4h)
Ensiapu sairauskohtauksissa, kertaaminen.
Vammamekanismi ja sen seurauksena syntyvät vammat, kuten putoaminen > ranka-kallovammat.
Loukkaantuneen tutkiminen hätäensiapua varten, tarkkailu ammattiavun saapumista varten.
Rintakehän vammat, hengitysvaikeudet, kylkiluun murtumat.
Vatsan ja lantion vammat, sisäiset verenvuodot, sokki.
Rankavammat (tajuissaan / tajuton).
Pään- ja kasvojen vammat (lievä ja vakava pään vamma).
3.kerta (4h)
Loukkaantuneen tarkkailu
Ensiapuasennot, siirrot.
Raajojen murtumien kertausta ja lastoittamisen harjoittelu.
Lämmön aiheuttamat sairastumiset ja ensiapu.
Hypotermia ja paikalliset paleltumat, näiden ensiapu.
4. kerta (4h)
Ensiaputoimenpiteiden kertausta ja loppuharjoituksia

Further information

Osio 1:
1.Jos opiskelijalla on tuore (alle 1 v) ea1- tai ea2 - kortti
a. opiskelija esittää viimeistään ensimmäisillä oppitunneilla dokumentin (opintokortti tai ea- todistus) aiemmasta suorituksesta
b. osallistuu PPE-D- oppitunneille
Osio 2:
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on Ensiapu 1 osion suorittaminen.
Osion 2 jälkeen voit lunastaa maksullisen EA2-kortin halutessasi.


Ensiavun hyväksilukeminen on mahdollista siinä tapauksessa jos ea 1, ea 2 ja hätäea ovat suoritettu vuoden sisällä, tulee opiskelijan osallistua 4 h hätäensiapu tunneille ,jossa opetetaan ja kerrataan painelu-puhalluselvytys ja defibrilointi.

Opiskelija hakee Ahot lomakkeella hyväksilukemista . Hakemukseen liitetään voimassa oleva ea todistus . Hakemus osoitetaan opintojakson opettajalle.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

The students use their knowledge base extensively and demonstrate their critical sense in everything that they do. They use the concepts and terminology of the field with expertise and sources of information systematically.

Assessment criteria, good (3)

The students are able to work in a goal-oriented manner as they apply their knowledge base when compiling exercise instructions.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students are able to explain how physical activity is linked with health. They can assess a customer's capability to exercise and compile exercise instructions suitable for different states of health. They recognise the difference between every-day and research-based information. They are able to use fundamental sources of information.

Assessment methods and criteria

2 op kokonaisuus koostuu osioita 1-2, jotka ajoittuvat opiskelun eri lukukausille.
100% läsnäolo harjoituksissa, aktiivinen osallistuminen tunneilla/harjoituksissa

Prerequisites

Liikunnan perusteet