Exercise and Health Problems (5 cr)
Code: AL00BM42-3001
General information
Enrollment
20.08.2020 - 31.12.2020
Timing
01.08.2020 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Tourism and Sports
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Kirsi Lokkila
- Riitta Sievänen
- Liisa Paavola
Groups
-
ALK19SALK19S
Objective
Students will be able to work as a specialist in the health promoting impacts of exercise. They will be able assess exercise capability and compile personalised exercise instructions for people in different states of health.
Content
The benefits of exercise in disease prevention and care
Assessing exercise capability
Exercise in different states of health
Materials
Duodecim, SPR: Ensiapuopas 2011, http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto
www.spr.fi
Teaching methods
Aktivoivat luennot (20%)
Ohjatut harjoitukset (80%)
Completion alternatives
Osio 1 ja 2:Opintojakso voidaan korvata kokonaan tai osittain vastaavalla KAMK:n eri osaamisalueen, SPR:n tai muulla SPR:n hyväksymän ETK:n järjestämällä Ensiapu 1+2 (16h+16h) kurssilla. Asiasta on sovittava ennen opintojakson alkua opettajan kanssa.
Student workload
Osiot 1 ja 2:Lähiopetus 16h, itsenäinen opiskelu 11h.
Content scheduling
Ensiapu ja turvallisuus 2 op
Osio 1:
1. kerta
Kurssin avaus ja käytännön järjestelyt, opintojen sisältö, työtavat, arviointi
Toiminta onnettomuuden sattuessa
Tajuttomuus ja ensiapu
Peruselvytys + PPD(aikuinen, lapsi, vauva, hukkunut
Harjoittelu
2. kerta
Hengitysvaikeudet
Verenkierron häiriöt, sokki
Sairauskohtaudet
Harjoittelu
3. kerta
Haavat
Murtumat
Nivelvammat
Harjoittelu
4. kerta
Palovammat
Myrkytykset
Loppuharjoitus
Kurssin lopetus
Osio 2:
Ryhmä 1 (Hallikainen-Lääperi)
21.2.2022 klo 8-16
3.3.2022 klo 8-16
Ryhmä 2 (Manninen-Ääpälä)
14.3.2022 klo 8-12
17.3.2022 klo 8-16
29.3. 2022 klo 8-12
1.kerta (4h)
Ensiavun taktiikka: Auttaminen liikenneonnettomuudessa (monipotilastilanteessa luokittelu).
Elvytystapahtuma: aikuisen peruselvytys (PPE-D), leikki-ikäisen elvytys (PPE), vauvan elvytys (PPE).
Verenvuodot (sisäinen ja ulkoinen), sisäelinvammat ja sokki.
Vierasesine hengitysteissä, ensiapu: aikuinen, leikki-ikäinen, vauva.
2.kerta (4h)
Ensiapu sairauskohtauksissa, kertaaminen.
Vammamekanismi ja sen seurauksena syntyvät vammat, kuten putoaminen > ranka-kallovammat.
Loukkaantuneen tutkiminen hätäensiapua varten, tarkkailu ammattiavun saapumista varten.
Rintakehän vammat, hengitysvaikeudet, kylkiluun murtumat.
Vatsan ja lantion vammat, sisäiset verenvuodot, sokki.
Rankavammat (tajuissaan / tajuton).
Pään- ja kasvojen vammat (lievä ja vakava pään vamma).
3.kerta (4h)
Loukkaantuneen tarkkailu
Ensiapuasennot, siirrot.
Raajojen murtumien kertausta ja lastoittamisen harjoittelu.
Lämmön aiheuttamat sairastumiset ja ensiapu.
Hypotermia ja paikalliset paleltumat, näiden ensiapu.
4. kerta (4h)
Ensiaputoimenpiteiden kertausta ja loppuharjoituksia
Further information
Osio 1:
1.Jos opiskelijalla on tuore (alle 1 v) ea1- tai ea2 - kortti
a. opiskelija esittää viimeistään ensimmäisillä oppitunneilla dokumentin (opintokortti tai ea- todistus) aiemmasta suorituksesta
b. osallistuu PPE-D- oppitunneille
Osio 2:
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on Ensiapu 1 osion suorittaminen.
Osion 2 jälkeen voit lunastaa maksullisen EA2-kortin halutessasi.
Ensiavun hyväksilukeminen on mahdollista siinä tapauksessa jos ea 1, ea 2 ja hätäea ovat suoritettu vuoden sisällä, tulee opiskelijan osallistua 4 h hätäensiapu tunneille ,jossa opetetaan ja kerrataan painelu-puhalluselvytys ja defibrilointi.
Opiskelija hakee Ahot lomakkeella hyväksilukemista . Hakemukseen liitetään voimassa oleva ea todistus . Hakemus osoitetaan opintojakson opettajalle.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The students use their knowledge base extensively and demonstrate their critical sense in everything that they do. They use the concepts and terminology of the field with expertise and sources of information systematically.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to work in a goal-oriented manner as they apply their knowledge base when compiling exercise instructions.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to explain how physical activity is linked with health. They can assess a customer's capability to exercise and compile exercise instructions suitable for different states of health. They recognise the difference between every-day and research-based information. They are able to use fundamental sources of information.
Assessment methods and criteria
2 op kokonaisuus koostuu osioita 1-2, jotka ajoittuvat opiskelun eri lukukausille.
100% läsnäolo harjoituksissa, aktiivinen osallistuminen tunneilla/harjoituksissa
Prerequisites
Liikunnan perusteet