Soveltava liikunta (3 op)
Toteutuksen tunnus: SL00BN82-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.08.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Opintojakso
- SL00BN82
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa erityistukea tarvitsevien liikunnan ja sen kehittämisen keskeiset elementit.
Opiskelija osaa käyttää tavoitteellisesti ja monipuolisesti eri ohjaus- ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija osaa kohdata heterogeenisia ryhmiä ja huomioida yksilön ryhmässä.
Opiskelija osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Sisältö
Erityisliikunnan käsitteet, arvot ja väestöosuudet
Liikunnan merkitys eri ryhmille
Erityisliikunnan kokonaisuus Suomessa
Soveltava liikuntakasvatus koulussa
Esteettömyys
Soveltavan liikuntakasvatuksen didaktiikka
Inkluusio, toiminnan eri ulottuvuudet
Yksilöllinen kohtaaminen, eriyttäminen
Kehitysvammaisten, mielenterveyskuntoutujien ja aistivammaisten liikunnan ohjaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavaan liikunnanohjaamiseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Opiskelija toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Opiskelija tunnistaa erilaisia keinoja yhteiseen toimintaan (inkluusion kirjo).
Opiskelija toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella soveltavaan liikunnanohjaamiseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Opiskelija huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Opiskelija valitsee ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Opiskelija käyttää ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintojaan.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toteuttaa hallitusti prosesseja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteessa.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tulkitsee ja analysoi laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Opiskelija tulkitsee asiantuntevasti soveltavaan liikunnanohjaamiseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Opiskelija huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Opiskelija valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella ja analysoida valintojaan.
Opiskelija toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.