Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä (3op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS59-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Maija-Liisa Punta-Saastamoinen
Salla Janhunen
Ryhmät
SMM20STEC
SMM20STEC
Opintojakso
SH00BS59

Toteutukselle Asiantuntijaviestintä SH00BS59-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0 - 5

Sisällön jaksotus

Suullinen ja kirjallinen viestintä (2 op)
Kokous- ja neuvottelutaito (1 op) sen jälkeen

Tavoitteet

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi-opintojaksoon
Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän hallitsee erilaiset puhetilanteet ja kehittää kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammattitaitoaan. Opiskelija hallitsee lähdeviittauksen perusteet ja pystyy hyödyntämään taitoaan omaa tekstiä luodessaan.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelukäytännöt sekä osaa toimia kokouksen ja neuvottelun eri tehtävissä

Sisältö

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi -opintojaksoon.
Suomen kieli ja viestintä:
Puhetilanteeseen valmistautuminen, esityksen toteutus ja analysointi
Asiatekstien laadinta ja hyvän asiakirjan ominaisuudet
Lähdeviitteiden käyttö ja lähdeluettelon laadinta osana omaa kirjoittamista

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Ryhmäviestinnän eri muodot
Kokouksen ja neuvottelun tekniikka
Vaikuttaminen, perustelu ja päätöksenteko
Kokouksen asiakirjat
Äänestykset ja vaalit

Aika ja paikka

Syksy 2020

Oppimateriaalit

Löytyy Devmoodlesta opintojaksolta. Samoin tarkka etenemissuunnitelma.

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
Esiintyminen
Kirjalliset työt
Kokous ja neuvottelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän sekä puhe- että kirjoitusviestintä ja erilaiset viestintätilanteet opintojaksolla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

SHS20S: 26.10
SHT20S: 30.10

1. uusintatentti to 14.1
2. uusintatentti to 18.3

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Viestintä

Kiitettävä:
Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Hän hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti ja jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen. Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.Hän osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija pystyy referoimaan lähteitä siten, että kokonaisuus muodostaa uuden, tuoreen ajatuksen ja osaa muokata tieteellisen tekstin toiseen, viestintäkontekstiin sopivaan muotoon. Hän hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Hän kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Hyvä:
Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.Hän arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta. Hän ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä. Hän osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä tavalla ja ottaa huomioon lukijan. Hän tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa. Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja
yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.

Tyydyttävä:
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa. Hän osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle ja
pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä. Hän noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta. Hän osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on mekaanista. Hän osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa.

Kokous- ja neuvottelutaidot

Kiitettävä:
Opiskelija osaa tuoda kokous- ja neuvottelutilanteisiin omaa asiantuntijuuttaan ja vaikuttaa aktiivisesti lopputuloksen saavuttamiseksi.
Hän käyttää erilaisia viestintätapoja luovasti ja edesauttaa hyvän ilmapiirin syntymistä. Hän hyödyntää eri viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja kirjaa pöytäkirjaan/muistioon asiat tiiviisti ja selkeästi. Opiskelija hakeutuu aktiivisesti ja rakentavasti palautetilanteisiin.

Hyvä:
Opiskelija osaa argumentoida oman kantansa kokous- ja neuvottelutilanteessa ja pystyy huomioimaan moniammatillisuuden ja osallistujien eri lähtökohdat. Hän osaa ylläpitää myönteistä ilmapiiriä ja kirjata pöytäkirjaan/muistioon sisällön informatiivisesti ja tilanteeseen sopivasti.
Hän osaa arvioida oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.

Tyydyttävä:
Opiskelija tuntee yhteisön yleisimmät vuorovaikutustilanteet ja -kanavat. Hän osaa toimia kokouksessa ja neuvottelussa.
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessin aikana. Hän osaa laatia kokouksen ja neuvottelun perusasiakirjat mallin mukaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on
mekaanista.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee yhteisön yleisimmät vuorovaikutustilanteet ja -kanavat.
Opiskelija osaa toimia kokouksessa ja neuvottelussa.
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessin aikana.
Opiskelija osaa laatia kokouksen ja neuvottelun perusasiakirjat mallin mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa
rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä
tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja
yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.


Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa argumentoida oman kantansa kokous- ja neuvottelutilanteessa ja pystyy huomioimaan moniammatillisuuden ja osallistujien eri lähtökohdat.
Opiskelija osaa ylläpitää myönteistä ilmapiiriä.
Opiskelija osaa kirjata pöytäkirjaan/muistioon sisällön informatiivisesti ja tilanteeseen sopivasti.
Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija pystyy referoimaan lähteitä siten, että kokonaisuus muodostaa uuden, tuoreen ajatuksen ja osaa muokata tieteellisen tekstin toiseen, viestintäkontekstiin sopivaan muotoon.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa tuoda kokous- ja neuvottelutilanteisiin omaa asiantuntijuuttaan ja vaikuttaa aktiivisesti lopputuloksen saavuttamiseksi.
Opiskelija käyttää erilaisia viestintätapoja luovasti ja edesauttaa hyvän ilmapiirin syntymistä.
Opiskelija hyödyntää eri viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja kirjaa pöytäkirjaan/muistioon asiat tiiviisti ja selkeästi.
Opiskelija hakeutuu aktiivisesti ja rakentavasti palautetilanteisiin.

Siirry alkuun