Skip to main content

Family Nursing (10cr)

Code: SH00BL46-3003

General information


Enrollment
01.01.2021 - 30.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 25.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
8 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
Kaisa Mikkonen
Sirpa Parviainen
Jaana Kemppainen
Ullamaija Niskanen
Maarit Leinonen
Course
SH00BL46

Unfortunately, no reservations were found for the realization Family Nursing SH00BL46-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0 - 5

Content scheduling

14.1. Lasten ja nuorten kasvu ja kehitys
15.1. Lasten ja nuorten hoitotyö / kehitysvammaisuus-opintojen info
21.1. Lasten ja nuorten hoitotyö
21.1. Äitiyshuolto ja nt hoitotyö
22.1. Lasten ja nuorten hoitotyö
22.1. Äitiyshuolto ja nt hoitotyö
28.1. Äitiyshuolto ja nt hoitotyö
28.1. Lasten ja nuorten mt 100% läsnäolo
29.1.Äitiyshuolto ja nt hoitotyö
29.1. Lasten ja nuorten mt 100% läsnäolo
04.2. Perheen sosiaalityö 100% läsnäolo
05.2. Perheen sosiaalityö 100% läsnäolo
25.2. Lasten ht ja äho ja nt:ht harjoitustunnit / etäopetus 100% läsnäolo
4.3. Simulaatioharjoitukset Kajaanissa 100% läsnäolo
18.3. Perheen hoitotyön tentti klo 16.00-19.00

Objective

The students will be able to support and promote the well-being and health of families with children at different life stages. They will be able to understand how pregnancy, childbirth and puerperium (the period after childbirth) progresses and is monitored in normal cases. The students will be able to assess the health problems and risks associated with children and youth and can plan, implement and evaluate the care of children and adolescents in accordance with the nursing process. The students will be able to support the physical and mental capabilities and inclusion of the mentally and physically handicapped. The students will be able to apply nursing interventions safely, and in a needs-based manner in the care of gynaecological patients.

Content

Family nursing evidence-based knowledge; early interaction, family resources, cooperation with child protection 2 cr
Mother and family nursing during pregnancy, childbirth, and puerperium (the period after childbirth) and obstetrics 1 cr (online studies)
Child and youth growth and development 1 cr
Nursing and paediatrics with new born babies, nursing infants, toddlers, play and school-aged children and adolescents 1 cr
Mental health of children and adolescents 1 cr
Mental and physical disability 2 cr (online studies)
Gynaecological nursing 2 cr

Materials

Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö
KäypäHoito suositus raskauden keskeyttämisestä

Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö

Arvio,A ym ( 2012 ) Kehitysvammainen potilaana
tai Kaski, P. ( 2012 )Kehitysvammaisuus
devMoodlessa oleva materiaali kehitysvammaisuudesta

Teaching methods

Lähi- ja etäluennot / opetuskeskustelu, verkko-opinnot ja simulaatioharjoitus.

Employer connections

Hyväksytty perheen hoitotyö -opintokokonaisuuden lääkelaskukokeen suoritus ( n 1 kk ennen harjoittelun alkamista ) on harjoittelun aloittamisen edeltävyysehto.

Lääkehoito ja farmakologia -opintojakson lääkehoitotentti ja lääkelaskutenttti tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista.

Exam schedules

*Perheen ht:n opintojakson lääkelaskut:
1. suoritus 14.1. 2021
1. uusinta 15,1, 2021
2. uusinta 21.1. 2021

Äitiyshuolto ja nt ht osuudesta hoitotyön 2op tenttiin tulee kurssikirjasta:
luku 1 ( Naisen terveys), luku 2 (Naisen hedelmällisyys pois lukien tahaton lapsettomuus), luku 3 ( Naisen sairaudet, pois lukien naisten seksuaaliset toimintahäiriöt), luku 4 ei ole tenttialuetta, luku 5 ( Nainen äitinä pois lukien seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Tenttiin tulee myös devMoodle materiaali ja raskauden keskeytyksen käypähoitosuositus.
Lasten ja nuorten ht:n tenttiin 2op tulee kurssikirjasta: luku 2 ( Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina); Luku 3 ( Lapsen ja nuoren terveyden edistäminen; Luku 4 ( Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen poikkeamat ); Luku 6 Leikki lapsen kehityksen tukena; Luku 11 Vitaalitoiminnot ja niiden seuranta; Luku 12 ( Lapsen kivun hoito ); Luku 13 ( Neste- ja lääkehoito )Luku 14 ( Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä ); Luku 16 ( Lasten taudit: Kuume, Infektiota sairastavan lapsen hoitotyö, Ummetus, Verenkiertoelimistön sairaudet, Syöpää sairastavan lapsen hoitotyö, Diabeetestä sairastavan lapsen hoitotyö, Allergia ja astma, Lasten kirurgia, Lapsi ja kuolema ). Lisäksi devMoodlen materiaali lasten ja nuorten hoitotyöstä.

*Moniammatillinen yhteistyö/ Perheen sosiaalityö 1 op

*Lasten ja nuorten mielenterveys 2 op
Arviointi Hyväksytty/hylätty. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan lähiopetustunneilla läsnäolo ja hyväksytysti suoritetut tehtävät DevMoodlessa.

Hoitotyön tentti :
1. suoritus 18.3. 2021 paritenttinä nt+äho + lasten ja nuortenhoitotyö yhdessä
1. uusinta 8.4. 2021 yksilötenttinä nt+äho+ lasten ja nuorten hoitotyö yhdessä
2.uusinta 22.4. 2021 yksilötenttinä nt+äho+ lasten ja nuorten hoitotyö yhdessä


* Kehitysvammaisuus 2 op suoritetaan devMoodlessa 14.1.- 2.4. 2021 välisenä aikana itsenäisenä opiskeluna. Oppimispäiväkirjaa palautettava 26.3. 2021 mennessä. Jos oppimispäiväkirja ei ole palautettu määräaikaan mennessä, niin opintojakso suoritetaan tenttimällä uusintatenttipäivänä.
1.uusinta 8.4. 2021 uusintatenttipäivänä
2. uusinta 22.4. 2021


Skhole tentit 1 op:
Skhole kokeita varten avataan kaikki kokeet samaan aikaan viikolla 9 1.3. klo 8.00- 5.3. klo 18.00. Kunkin kokeen voi uusia tuona aikana kaksi kertaa niin, että suoritusten välillä tulee olla 4 tuntia. Läpimenoraja on 70%.
Skhole koealueina ovat seuraavat kolme kurssia Skholessa:
-lastentaudit ( sisältää 14 luentoa , 3h15min) avain skholetenttiin U956VA
-naistentaudit ( sisältää 9 luentoa, 2h31min) avain skholetenttiin 4KXVDE
-raskaus ja synnytys ( sisältää 16 luentoa, 4h1min) avain skholetenttiin 9E7THV
-lasten psykiatria ( sisältää 7luentoa, 1h 39 min ) avain skholetenttiin 42CN9U

Completion alternatives

AHOTT mahdollisuus tulee keskustella aina kunkin osuuden ( äitityshuolto ja nt ht, lasten ja nuorten ht, lasten ja nuorten mt, kehitysvammaisuus, perhetyö ja lastensuojelu) asiantuntijaopettajan kanssa.

Kliinistä harjoittelua voi suorittaa myös työtä opinnollistaen.

Student workload

1 op = 27t opiskelijan työtuntia

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students are able to define the principles of family nursing and can name the key producers of social and basic healthcare and specialist hospital care for families with children and can explain what forms of social services and benefits are available to families at different life stages.
The students are able to name the different stages of growth and development of children of different ages, and the impacts of pregnancy on women and their families and development tasks.
The students are able to describe the care paths of an ill child, adolescent, a pregnant woman and gynaecological patients as well as being able to name the interventions used.
They are able to describe how to assist births that occur out of hospital.
The students are able to describe the most common paediatric diseases and gynaecological diseases at different stages of life and the most common complications in pregnancy.

Assessment criteria, good (3)

The students are able to use and apply the principles of family nursing in providing health promotion instruction to families in different life situations.
The students are able to select safe, health promoting nursing interventions to treat the most common paediatric and gynaecological diseases, as well as when administering care and nursing cases of complications during pregnancy.
They are able to explain the duties of the nurse and describe the nursing protocol for births that occur out of hospital.
The students are able to explain the key concepts of sexual and reproductive health from a multidisciplinary perspective.

Assessment criteria, excellent (5)

The students are able to compare and analyse how important the principles of family nursing are in promoting the health and wellbeing of children, young people and their families and in treating illness.
They can compare and analyse the impact of pregnancy on the life of women and their families and can apply knowledge of the developments that occur among men and women during pregnancy when administering care.
The students are able to apply knowledge of the most common gynecological diseases when administering care to women at different stages of life.
They are able to apply knowledge of births that occur out of hospital when administering care in a case of sudden childbirth.

Further information

Lasten mielenterveystyö:
Opiskelu toteutuu lähiopetuksena ja itsenäisenä opiskeluna.
Arviointi Hyväksytty/hylätty. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan lähiopetustunneilla läsnäolo ja hyväksytysti suoritetut tehtävät DevMoodlessa.
Lähiopetustunnit 28.1.- 29.1.2021, joilla läsnäolo pakollinen. (Mahdollisesta poissaolosta erikseen sovittavat korvaustehtävät.)
______________________
Perheen hoitotyön harjoitus- ja simulaatio-opetus Kajaanissa:
100% läsnäolo. Harjoitus- ja simulaatiotunteja ei voi korvata tehtävillä. Puuttuvat suoritukset tehdään Kajaanissa Kajaanin sh-ryhmien kanssa.
Harjoitustunneilla suojavaatetus.
______________________
Perheen sosiaalityö:
100% läsnäolo oppitunneilla.

Go back to top of page