Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: SH00BL47-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2021 - 30.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 25.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
- Opintojakso
- SH00BL47
Toteutukselle Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö SH00BL47-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Eteneminen lähi- ja verkko-opintojen osalta SMM19KUU SMM19SKUU 5op.
Mt ja päihdehoitotyö eteneminen kevät 2021/ Maarit Leinonen, Riitta Sievänen
Verkko-opinnot Moodlessa.
• Viikko 6, 11-12.2.2021 Lähiopetus, läsnäolo pakollinen Orientaatio. Itsenäisten tehtävien ohjeistus. Mielenterveyden edistäminen ja voimavaralähtöisyys. Mielenterveys käsitteenä, palvelujärjestelmä, psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskuja 1., 2. ja 3. suoritus.
• Viikot 7-8 Verkko-opiskelu. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet. Mt –lakitehtävä DevMoodlessa (valmiina 4.3.2021 mennessä).
• Viikko 9, 5.3.2021 Etäopetus , läsnäolo pakollinen. Mielenterveyslaki (huom. Mt –lakitehtävä oltava tehtynä), tahdosta riippumattoman hoidon prosessi, psykoottisen ihmisen hoito. Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen.
• Viikot 10-11 Verkko-opiskelua. Mielenterveyshäiriöt ja riippuvuusongelmat. Transaktioanalyysi tehtävä.
• Viikko 12 ? Etäopetus. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Riippuvuusongelmat. Sadutus. Mindfulness.
• Viikko? Verkko-opiskelua. Lääkehoidon tehtävä.
• Viikko ? Lähiopetus, läsnäolo pakollinen. Lääkehoito tehtävän esittely. Mini-interventio. Motivoiva keskustelu. Hoitosuhdetyöskentely. Dialogisuus.
• Viikko ?: Verkko-opiskelua. Syömishäiriöt. Ennakkovalmistautuminen simulaatioihin.
• Viikko 16? Simulaatiot4h/opiskelija, Kajaanissa. Läsnäolo pakollinen. Ennakkovalmistautuminen.
• Viikko ? Paritentti 3h
• Harjoittelu syksyllä 2021, sis. Tutkimusklubi
• Uusintatentti:
Tavoitteet
Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Skhole: psykiatriset sairaudet. Skholen alueelta tulee tenttikysymys.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutuu lähiopetuksen ja verkko-opetuksen vuorotteluna.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa