Skip to main content

Anatomy, Physiology and Pathology (5cr)

Code: SH00BS81-3008

General information


Enrollment
01.01.2021 - 30.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 25.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
Kaisa Mikkonen
Jutta Keränen
Groups
SMM21K2
SMM21K2
SMM21K1
SMM21K1
Course
SH00BS81

Unfortunately, no reservations were found for the realization Anatomy, Physiology and Pathology SH00BS81-3008. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0 - 5

Content scheduling

18.1. 1h Orientaatio / käsitteet ja topografinen anatomia
26.1. 2h Solu ja sen toiminta
1.2. 2h Luut ja lihakset
3.2. 2h Veri ja verenkiertoelimistö
8.2. 2h Sydämen rakenne ja sen toiminta
15.2. 2h Ruoansulatuselimistö ja sen toiminta
16.2 2h Hengitystie-elimistö ja sen toiminta
23.2. 2h Virtsaneritysjärjestelmä ja sen toiminta
1.3. 2h Tentti osa I
15.3. 2h Hormonit ja niiden toiminta
16.3. 2 h Hormonit ja niiden toiminta ja tentin osa 1 palautus
2 h Hermosto ja sen toiminta
2 h Hermosto ja sen toiminta
2 h Aistit ja niiden toiminta
2 h Aistit ja niiden toiminta
2 h Lämmönsäätely
2 h Homeostaasi
2h Tentti osa II
1 h Opintojakson palautekeskustelu ja tentin osa II palautus

Objective

Students will be able to explain the human body's anatomical structures and use foreign terminology to describe them. They will be able to explain factors that affect physiological bodily functions and the importance of anatomical and physiological knowledge in nursing. Students will be able to describe how illness begins, develops, and the structural changes associated with illness as well as factors affecting the basic issues associated with recovery.

Content

Cells, tissues and organs
The locomotor system and how it works and topographic anatomy
Blood and the blood circulation system
Respiration
Digestion
The kidneys and urine secretion system
Fluid, acid-alkaline balance
Sensory functions
The nervous system
Hormone secretion and reproduction
Heat regulation
The body's defense system
General pathology and basic concepts

Materials

Leppäluoto ym: Anatomia ja fysiologia: rakenteesta toimintaan + muu opintojaksolla osoitettu materiaali
Holmström ym: Patofysiologia
Skhole: Tautioppi: asiantuntijaluennot

Teaching methods

Anatomia ja fysiologia 4op: Luennot, itsenäinen työskentely
Tautioppi 1op / Skhole verkko-opintoina

Exam schedules

Testit devmoodlessa: 1) käsitteistö, 2) solu ja sen toiminta, 3) luut ja lihakset -testit ovat auki viikolla 7 15.2. klo 8.00- 19.2. klo 18.00 välisenä aikana.
Devmoodlessa olevia testejä voi uusia kaksi kertaa testien aukioloviikolla.
---
Tautioppi tentitään skholessa.Tentti on auki viikolla viikolla 10 8.3. klo 8.00- 12.3. klo 18.00
Kurssiavain skholetenttiin on: E4MZTV. Tentin skholessa voi uusia kaksi kertaa tentin aukioloviikolla. Tentti arvioidaan hyväksytty / hylätty asteikolla ja läpäisyraja on 70 %. Jos tentti ei mene läpi kolmannellakaan yrityksellä, niin sitten tentti tehdään alemman ryhmän mukana syksyllä 2021.
---
Tentti osa I: Aiheet: Veri ja verenkiertoelimistö, sydämen rakenne ja toiminta, ruoansulatuselimistö ja sen toiminta, hengityselimistön rakenne ja toiminta sekä virtsaneritysjärjestelmä.1.suoritus 1.3. 2021 auditoriossa / omat tietokoneet mukana.
1.uusinta 18.3. 2021 ja 2. uusinta 8.4. 2021 yleisinä tenttipäivinä klo 18-19.30 etävalvottuna konetenttinä

Tentti osa II: Hormonit ja niiden toiminta, lämmönsäätely, hermoston rakenne ja sen toiminta sekä aistit ja niiden toiminta. 1.suoritus 6.4. 2021 klo 8.00-9.30 etävalvottuna konetenttinä. Jos tähän tenttiin ilmoittautuu muusta ryhmästä kuin smm21k-ryhmästä, niin opettajalle ilmoittautuminen sähköpostilla.
1. uusinta 22.4. 2021 ja 2. uusinta 6.5. 2021 yleisinä tenttipäivinä : tenttitapa ilmoitetaan heti, kun varmistuu voiko tentit tehdä koululla vai järsetetäänkö tentti etävalvottuna.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students are able to name individual anatomical structures of the human body in Finnish and Latin and can present the main functions of single organs.

Assessment criteria, good (3)

The students are able to classify the various organ systems of the human body and how they function.

Assessment criteria, excellent (5)

Students are able to explain how the human body and its various organs form and develop and the biological, physical and chemical principles behind such development.

Go back to top of page