Skip to main content

Studies in Nursing Expertise (5 cr)

Code: SH00BX90-3001

General information


Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Taina Romppanen
  • Heikki Kattainen

Groups

  • SMM21K2
    SMM21K2
  • SMM21K1
    SMM21K1
  • 13.11.2023 12:30 - 15:45, AKU_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot_SH00BX90-3001
  • 14.11.2023 08:00 - 11:30, AKU_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot_SH00BX90-3001
  • 20.11.2023 08:00 - 15:45, AKU_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot_SH00BX90-3001
  • 27.11.2023 08:00 - 15:45, AKU_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot_SH00BX90-3001
  • 04.12.2023 08:00 - 15:45, AKU_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot_SH00BX90-3001
  • 11.12.2023 08:00 - 11:30, AKU_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot_SH00BX90-3001
  • 12.12.2023 12:30 - 15:45, TENTTI_AKU_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot_SH00BX90-3001

Objective

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Content

Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.

Location and time

Syksy -23, harjoittelut pääasiassa kevät -24.

Materials

Suositeltava kirjallisuus:
Akuuttihoito-opas. www.-julkaisu: Terveysportti.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet

Teaching methods

Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät

Employer connections

Akuuttihoidon yksiköt (syventävä harjoittelu)

Exam schedules

Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näyttöjen jälkeen)

Completion alternatives

Oppitunnit toteutuvat lähi-, etä- ja hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumisesta opettajan kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 40 h
Itsenäinen opiskelu: 95 h

Content scheduling

13.11.23 4 h Heikki: lähiopetus
Orientaatio opintojaksolle, Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen: (c)ABCDEF, potilaan tutkiminen, triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
I
14.11.23 4 h Heikki: etä-/hybridiopetus (sovitaan yhdessä 13.11.23)
Hengitys
I
20.11. 4 h +4 h Heikki ja Taina: lähiopetus
Sydän ja hoitoelvytys (sis. i.o. ja postresuscitaatiohoito)
Nestehoito ja verensiirto, elektrolyytit, CVK ja invasiivinen paineenmittaus
I
27.11. 8 h Taina: lähiopetus
Happoemästasapaino, DKA, rhabdomyolyysi, AKI
I
4.12. 8 h Taina: lähiopetus
Sepsis, akuutti vatsa (sis. delirium)
I
11.12. 4 h Heikki: etäopetus (Teams)
Neurologia
I
12.12. 4 h Taina: etäopetus (Teams)
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Further information

Lähiopetustunneille hoitopuvut
I
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opiskelumenetelmiä

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi

Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot

Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot

Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja

Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti