Organisaatioviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BY09-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tuula Rajander
Ryhmät
-
LLM20SLLM20S
Tavoitteet
Opiskelija osaa organisaatioviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.
Sisältö
Organisaatioviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä
Aika ja paikka
Orientaatio 29.1.2022 klo 8.15-9.00.
Harjoitustehtävän palautus 29.4.2022 mennessä.
Oppimateriaalit
Perusteos:
Juholin, E. (2017). Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Inforviestintä. (Vanhemmat painokset käyvät myös)
Lisäksi:
Juholin, E. (2016). Eettinen viestintä. ProCom.
Aula, P. & Heinonen, J. (2002). Maine - menestystekijä. WSOY.
Åberg, L. (2000). Viestinnän johtaminen. Inforviestintä.
Åberg, L. (1993). Esimiehen viestintäopas. Tietopaketti.
Åberg, L. (1997). Viestinnän strategiat. Inforviestintä.
Opetusmenetelmät
Orientaatiotunti + itsenäinen verkko-opiskelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustehtävä tehdään työpaikalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kokonaan itsenäinen suoritus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Sisällön jaksotus
Opiskelu opiskelijan omaan tahtiin.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustehtävä.
Hylätty (0)
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Lisätiedot
Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. MIF (Vanhemmat painokset ok).
Åberg, L. Viestinnän johtaminen.
Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.
Åberg, L. Viestinnän strategiat.
Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä