Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BX69-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Business
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Kevätlukukauden aikana 2 h x 2 / viikko.
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kuvaamaan keskeiset palvelumuotoilun käsitteet, tavoitteet ja merkitykset. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluajattelun pääperiaatteet bisneksessä ja oppii etsimään ja tulkitsemaan käytäjäkokemusta, asiakkaan tarpeita ja odotuksia. Hän oppii kehittämään olemassa olevaa palveluprosessia innovatiivisesti tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Tavoitteena on luoda uutta arvoa asiakkaalle niin kustannustehokkaasti kuin mahdollista. Opiskelija omaksuu palvelumuotoilun eri vaiheet ja osaa luovasti soveltaa tätä prosessiajattelua käytäntöön. Opiskelija oppii keskeisimpiä palvelumuotoilussa hyödynnettäviä tutkimusmenetelmiä sekä tiedonhankinta- että ideointityökaluja. Sen lisäksi hän omaksuu yhteiskehittämisen ja työpajafasilitoinnin taitoja.
Toteutustavat
Opetus on lähiopetusta ja itsenäistä ryhmätyöskentelyä.
Suoritustavat
Luento-opetus, harjoitukset, työpajatyöskentely, käytännön palvelumuotoilucase, kenttätutkimus.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työalämän kanssa. Opintojakso sisältää luentoja sekä harjoitustunteja. Opetus järjestetään lähiopetuksena mutta ryhmäharjoituksiin on mahdollista osallistua etäyhteydellä (sparraussessiot).
Opintojakson läpäisy edellyttää ryhmä-, luku- ja harjoitustehtävien sekä lopputehtävän suorittamisen. Opintojakso ei sisällä vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opintojakso edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.Tarkempi opintojakson kuvaus esitellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun keskeiset periaatteet
Palvelumuotoiluprosessi (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test).
Luovat tiedonhankinta- ja ideointityökalut palvelumuotoilussa
Palvelumuotoiluprosessin,sen vaiheiden ja lopputuleman visualisointi
Fasilitointitaidot työpajatyöskentelyssä
Käytännön palvelumuotoilu-case
Aika ja paikka
Tammikuu - Huhtikuu
Oppimateriaalit
devMoodle-materiaali
Videot
Webinaarit
Kurssikirjallisuus kerrotaan kurssin aikana
Opetusmenetelmät
Sekä lähiopetus että verkko-opetus (50 % + 50 %)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projekti toteutetaan kurssin päätyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Täysin verkko-opetuksen järjestäminen ainoastaan painavista henkilökohtaisista syistä. Sovittava opettajan kanssa erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi tapaamista viikossa. Verkko-opetus sekä normaali luokkaopetus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan palvelumuotoilun prosessin ja eri vaiheet, peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin. Hän hyödyntää osittain palvelumuotoilun työkaluja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Palvelumuotoilun käsitteiden ja prosessin eri vaiheiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla palvelumuotoilun prosessin, keskeisten käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä palvelumuotoiluprosessin strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja tehokkaasti.