Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX69-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Maarit Vuorinen
Ryhmät
LLT20SM
LLT20SM
AMA20S
AMA20S
Opintojakso
LT00BX69
Toteutukselle LT00BX69-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0 - 5

Sisällön jaksotus

Kevätlukukauden aikana 2 h x 2 / viikko.

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kuvaamaan keskeiset palvelumuotoilun käsitteet, tavoitteet ja merkitykset. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluajattelun pääperiaatteet bisneksessä ja oppii etsimään ja tulkitsemaan käytäjäkokemusta, asiakkaan tarpeita ja odotuksia. Hän oppii kehittämään olemassa olevaa palveluprosessia innovatiivisesti tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Tavoitteena on luoda uutta arvoa asiakkaalle niin kustannustehokkaasti kuin mahdollista. Opiskelija omaksuu palvelumuotoilun eri vaiheet ja osaa luovasti soveltaa tätä prosessiajattelua käytäntöön. Opiskelija oppii keskeisimpiä palvelumuotoilussa hyödynnettäviä tutkimusmenetelmiä sekä tiedonhankinta- että ideointityökaluja. Sen lisäksi hän omaksuu yhteiskehittämisen ja työpajafasilitoinnin taitoja.

Toteutustavat

Opetus on lähiopetusta ja itsenäistä ryhmätyöskentelyä.

Suoritustavat

Luento-opetus, harjoitukset, työpajatyöskentely, käytännön palvelumuotoilucase, kenttätutkimus.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työalämän kanssa. Opintojakso sisältää luentoja sekä harjoitustunteja. Opetus järjestetään lähiopetuksena mutta ryhmäharjoituksiin on mahdollista osallistua etäyhteydellä (sparraussessiot).
Opintojakson läpäisy edellyttää ryhmä-, luku- ja harjoitustehtävien sekä lopputehtävän suorittamisen. Opintojakso ei sisällä vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opintojakso edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.Tarkempi opintojakson kuvaus esitellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Sisältö

Muotoiluajattelun keskeiset periaatteet
Palvelumuotoiluprosessi (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test).
Luovat tiedonhankinta- ja ideointityökalut palvelumuotoilussa
Palvelumuotoiluprosessin,sen vaiheiden ja lopputuleman visualisointi
Fasilitointitaidot työpajatyöskentelyssä
Käytännön palvelumuotoilu-case

Aika ja paikka

Tammikuu - Huhtikuu

Oppimateriaalit

devMoodle-materiaali
Videot
Webinaarit
Kurssikirjallisuus kerrotaan kurssin aikana

Opetusmenetelmät

Sekä lähiopetus että verkko-opetus (50 % + 50 %)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen projekti toteutetaan kurssin päätyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Täysin verkko-opetuksen järjestäminen ainoastaan painavista henkilökohtaisista syistä. Sovittava opettajan kanssa erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaksi tapaamista viikossa. Verkko-opetus sekä normaali luokkaopetus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan palvelumuotoilun prosessin ja eri vaiheet, peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin. Hän hyödyntää osittain palvelumuotoilun työkaluja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Palvelumuotoilun käsitteiden ja prosessin eri vaiheiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla palvelumuotoilun prosessin, keskeisten käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä palvelumuotoiluprosessin strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja tehokkaasti.

Siirry alkuun