Skip to main content

Acute Nursing (7 cr)

Code: SH00BZ58-3001

General information


Enrollment
01.01.2021 - 30.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
6 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
Sanni Vuorinen
Taina Romppanen
Jukka Seppänen
Course
SH00BZ58
No reservations found for realization SH00BZ58-3001!

Evaluation scale

0 - 5

Content scheduling

23.2.21
7 h Suomussalmi Taina & Jukka
Opintojakson eteneminen ja suorittaminen
Opintojakson sisältö, tavoitteet ja arviointikriteerit
Orientoituminen akuuttihoitoon
Esimerkki akuuttihoitopotilaan hoitoketjusta
Peruselintoimintojen häiriöiden tunnistaminen
Lääkelaskut (kaasulasku)
I
15.3.21
Lääkelaskujen pakopeli (Teams) Taina
I
22.3.21
3 h Jukka (Teams)
Verenkiertohäiriöiden tunnistaminen ja akuuttihoito (iskemia ja tavallisimmat rytmihäiriöt)
3 h Taina (Teams)
Happo-emästasapainon häiriöt (DKA)
I
30.3.21
2,5 h Taina (Teams)
Rhabdomyolyysi ja AKI
I
13.4.21
7 h Suomussalmi Taina & Sanni
Parenteraalinen nestehoito,
Paikallisinfektiot ja sepsis
I
4.5.21
7 h Taitopajat ja simulaatio Kajaani Taina & Sanni
Akuutti hengitysvajaus, hengityksen turvaaminen, status (kliininen tutkiminen, monitorointi), akuuttipotilaan hoidon tarpeen arviointi
Akuuttivatsa
I
11.5.21
7 h Simulaatio Kajaani Taina & Jukka
Hoitoelvytys
Traumapotilaan akuuttihoito
I
17.5.21
7 h Etäsimulaatio Taina & Jukka
I
18.5.
Tentti

Objective

The students will be able to plan, implement, assess and develop acute nursing in different operational environments. They will master assessment of care needed by customers requiring acute care and are prepared for changes in the customer’s condition. The students will master the key interventions and diagnostics needed in clinical nursing as part of overall patient care. The students will be able to carry out partnership based work across different organisations. They will understand the importance of continual professional development.

Content

Evidence-based and safe acute nursing
- using scientific knowledge in decision-making
- developing acute/triage nursing
Key care paths of a patient requiring urgent care
- prehospital, emergency outpatients department, constant/intensive care
The acute care of a patient suffering from somatic/mental health problems in emergencies and in cases requiring urgent care
Safe medical care
The nursing decision-making process
- needs assessment, working diagnosis, care planning/implementation/assessment
Smart and safe health technology in acute care (acute nursing devices)
Digital and virtual services in acute care
Ethical issues in acute/triage nursing
- e.g., individual/social perspective, limited resources, death, organ donation
Staff safety in acute care
Evidence based wound care
International week

Location and time

Kevät -21, harjoittelut pääasiassa kesä-syksy -21

Materials

Suositeltava kirjallisuus:
Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. 2016.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). 2017.
Akuuttihoito-opas. www.-julkaisu: Terveysportti. Painettu opas: Mäkijärvi, Harjola, Päivä, Valli & Vaula (toim.). 2018. Duodecim.
Moodlesta löytyvät materiaalit ja linkit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet

Teaching methods

Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. DevMoodlen tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, lääkelaskujen itsenäiset harjoitukset
Simulaatio-opetus
Verkkosimulaatio
Pakopeli
Oppimispäiväkirja
mahdolliset muut opiskelumenetelmät

Employer connections

Akuuttihoidon yksiköt (syventävä harjoittelu)
Elinluovutus (Kainuun sote)

Exam schedules

Oppitunneille valmistavat tentit
Kokoava tentti (sovitaan ensimmäisellä kerralla)

Further information

Simulaatio- ja harjoitustunneille hoitopuvut
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opiskelumenetelmiä

Go back to top of page