Eettisyys asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA28-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan eettisen perustan.
- Hän tunnistaa ja ymmärtää omaa työtään ohjaavan arvoperustan sekä ihmiskäsityksen ja näiden merkityksen erilaisten asiakkaiden empaattisessa, voimaannuttavassa ja luottamusta rakentavassa kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
- Tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen, asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija ymmärtää huono-osaisuuden sekä erilaiset elämäntilanteet ja osaa toimia ammatillisesti asiakkaan edun sekä palvelutarpeen mukaisesti.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
sosiaalialan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat arvot, työntekijän ihmiskäsitys, asiakasturvallisuuden edistäminen, ammatillisuus, dialogisuus, palveluohjaus eettisesti ja sosiaalisesti kestävästä näkökulmasta, sosiaalialan omavalvonta, eettisesti kestävä monialainen yhteistyö
Oppimateriaalit
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeaumus.