Skip to main content

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen erilaiset toimintamallit (5 cr)

Code: SO00CA31-3001

General information


Enrollment

01.12.2021 - 31.01.2022

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Teachers

  • Arja Oikarinen

Groups

  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Objective

- The student knows the service system supporting well-being and social security (activities in municipalities and welfare areas).
- The student will be familiar with the basics of managing people's health and well-being.
- The student will be familiar with the possibilities of using social knowledge from the perspective of structural social work.
- Knowledge of smart service solutions for inclusion and welfare technologies.
- The student will learn to do project-type development work in welfare promotion.

Content

- Population health and well-being, health promotion strategies and municipal and regional well-being plans.
- Laws, basic concepts and ethics of health and well-being promotion.
- The starting points for guidance, the process, different methods and digital solutions, quality and effectiveness in health and well-being promotion.
- Promoting social well-being in services for different ages and client groups.

Materials

Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja.
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen.
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Hyvinvoinnin terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - valtioneuvoston periaatepäätös_F2020.pdf
Toimeenpanosuunnitelma.pdf

Teaching methods

Luennot, oppimispäiväkirja, verkko-opetus, ryhmätyöskentely
DevMoodlen kurssi "Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 5op"
Kurssiavain: Hyvinvointi5op

Exam schedules

Sovitaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Opiskelija valitse seuraavista vaihtoehdoista tehtävät siten, että 5 op. suoritus täyttyy

1. Luento (21.1.2022) + oppimispäiväkirja luennosta (1–2 op) yksilötehtävä
2. Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2 op) yksilötehtävä
3. Projektin toteuttaminen (1–3 op) yksilö-/ryhmätehtävä
4. Kirjapaketti-tentti (3 op) yksilötehtävä

Content scheduling

21.1.2022 4 t
Orientointi opintojaksolle
DevMoodle/Reppu oppimisympäristön esittely
Opintojakson tehtävien esittely ja ohjeistus
Luento

18.2.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.

23.4.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.

20.5.2022 2t.
Opintojakson yhteenveto ja palaute

Evaluation scale

0 - 5

Further information

The course involves 135 hours of sudy, with 10-15 h of online or face-to-face lectures.
Contact teaching/exercises/simulations/project: 1-3 credits of work-based project work can also be chosen.
Literature: online material provided by the teacher.
Assessment: pass - fail.