Skip to main content

Intellectual Disability (5 cr)

Code: SHWA247-3005

General information


Enrollment

11.04.2022 - 24.04.2022

Timing

01.01.2022 - 24.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Maarit Leinonen

Groups

  • VAPVAL2022
    VAPVAL2022

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.