Siirry suoraan sisältöön

Matkailun toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BK87-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailun koulutus

Opettaja

  • Katja-Mari Kärkkäinen
  • Marjukka Turunen

Ryhmät

  • AMM22K
    AMM22K

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja miten matkailu eroaa eri osissa maata vetovoimatekijöiltään. Opiskelija osaa kuvata tutkimusaineistojen avulla, miten ulkomaalaiset matkustavat Suomessa ja missä matkailijat matkustavat maailmalla. Opiskelija osaa määritellä ja rajata matkailun ohjelmapalvelujen toimialan ja osaa kytkeä sen osaksi matkailuklusteria. Opiskelija tunnistaa luontomatkailun (keskeiset kesäaktiviteetit: vaellus, sauvakävely, pyöräily, ratsastus, wildlife, melonta ja kalastus; keskeiset talviaktiviteetit: hiihto, lumikenkäily, talvikalastus), liikuntamatkailun (aktiivinen ja passiivinen), kulttuurimatkailun (kulttuurin tarjoamat voimavarat) ja hyvinvointimatkailun (hyvinvointimatkailu terveysmatkailun kentässä) ohjelmapalvelut.

Opiskelija osaa määritellä ja kuvata millaiset ovat luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä millaiset luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen palvelumuodot ja tuotteet soveltuvat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueelle.

Opiskelija ymmärtää matkailun kannattavana liiketoiminnallisena elinkeinona.

Sisältö

Suomi matkailumaana
Suomen matkailualueet ja niiden tärkeimmät vetovoimatekijät
Kansainvälinen matkailu Suomeen ja Suomesta ulkomaille
Maailma matkailualueena
Tulevaisuuden matkailu
Matkailun ohjelmapalvelujen yrityskentän rakenne
Ohjelmapalvelumarkkinat ja niiden kehitys
Luonto-, liikunta-, kulttuuri-, hyvinvointi-, ja seikkailumatkailun ohjelmapalvelut
Tapahtumamatkailu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti ja kiitettävästi Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa kuvata laaja-alaisesti Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida laaja-alaisesti tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä.
Opiskelija osaa kytkeä matkailun ohjelmapalvelujen toimialan osaksi matkailuklusteria. Hän osaa määritellä millaiset luonto-, liikunta, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen palvelumuodot ja tuotteet soveltuvat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueelle.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa hyvin Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa kuvata Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida hyvin tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä. Opiskelija osaa määritellä ja rajata matkailun ohjelmapalvelujen toimialan. Hän osaa määritellä ja kuvata millaiset ovat luonto-, liikunta, seikkailu-, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailun ohjelmapalvelujen erityispiirteet.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa Suomen matkailualueet ja niiden keskeiset erot sekä osaa pintapuolisesti kuvata Suomen matkailumaantieteellisen jaon ja vetovoimatekijät alueittain. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tyydyttävästi tutkimuksien avulla matkailijakäyttäytymistä. Opiskelija osaa luetella matkailun ohjelmapalvelujen toimialaklusterin osia. Hän osaa luokitella luontomatkailun (keskeiset kesäaktiviteetit: vaellus, sauvakävely, pyöräily, ratsastus, wildlife, melonta ja kalastus; keskeiset talviaktiviteetit: hiihto, lumikenkäily, talvikalastus), liikuntamatkailun (aktiivinen ja passiivinen), seikkailumatkailun (seikkailun eri tasot), kulttuurimatkailun (kulttuurin tarjoamat voimavarat) ja hyvinvointimatkailun (hyvinvointimatkailu terveysmatkailun kentässä) ohjelmapalvelut.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.