Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02472-BH00DR20-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
15.09.2025 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu, SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Opintojakso
C-02472-BH00DR20

Toteutukselle Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa C-02472-BH00DR20-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen pedagogisen kokonaisuuden, osaa suunnitella ja kehittää toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajan tehtävät, vastuut ja vaatimukset. Opiskelija osaa selittää, mitkä ovat pedagogisen johtamisen periaatteet varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, miten pedagogista johtajuutta kehitetään ja henkilöstön johtamista toteutetaan.

Sisältö

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki pedagogisen johtajan työtä ohjaamassa. Pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut. Pedagogisen johtamisen keskeiset periaatteet. Päiväkodin henkilöstön johtamisen kehittämisen keskeiset periaatteet ja toteuttaminen. Päiväkodin toimintakulttuurin johtaminen, arviointi ja kehittäminen.

Aika ja paikka

ITSENÄISESTI SUORITETTAVA VERKKO-OPINTO Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.) Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A-S. & Aho, H-R. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus. OKM (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3. OPH (2022). Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Parrila, S & Fonsén, E. (2017). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus. Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. ja Toikko T., (2015). Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.

Opetusmenetelmät

Täysin itsenäisesti suoritettava verkko-opinto: Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksen suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä. Muun muassa: oppimistehtävät/esseet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu noin 135h

Esitietovaatimukset

Esitietovaatimuksia ei ole

Siirry alkuun