Care of client with special needsLaajuus (3 cr)
Code: SH00CA03
Credits
3 op
Teaching language
- Finnish
Objective
Opiskelija tietää miten lainsäädäntö ohjaa kehitysvammaisten ja muutoin vammautuneiden henkilöiden hoito- ja kuntoutuspalveluiden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.
Opiskelija tietää vammaisuuden moninaisuuden; mitä kehitysvammaisuus on ja miten kehitysvammaisuus eroaa muusta vammaisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa potilas- ja asiakaslähtöisiä menetelmiä kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön ohjauksessa sekä hoito- ja kuntoutustyössä monialaisissa tiimeissä.
Content
Terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevä lainsäädäntö (kehitysvammalaki, vammaispalvelulaki, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki jne.)
Tavallisimmat kehitysvammat ja niiden ilmeneminen.
Vammautuminen, vammaisuus
Kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: palvelusuunnitelma ja palveluverkosto.
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus yhteiskunnassa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Yhdenvertaisuus, syrjintä, esteettömyys, osallisuus, saavutettavuus, itsemääräämisoikeus ja itsemääräämisoikeuden mahdollinen rajoittaminen.
Erilaisten apuvälineiden, digitaalisuuden ja teknologian hyödyntäminen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Monialainen yhteistyö myös eri kulttuureista tulevien kehitysvammaisten ja vammaisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan, ei ymmärrä palveluohjauksellista työotetta ja ei käytä erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa.
Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Enrollment
02.07.2025 - 31.07.2025
Timing
01.08.2025 - 09.11.2025
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Maarit Leinonen
Groups
-
SMM23K2SMM23K2
-
SMM23K1SMM23K1
Objective
Opiskelija tietää miten lainsäädäntö ohjaa kehitysvammaisten ja muutoin vammautuneiden henkilöiden hoito- ja kuntoutuspalveluiden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.
Opiskelija tietää vammaisuuden moninaisuuden; mitä kehitysvammaisuus on ja miten kehitysvammaisuus eroaa muusta vammaisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa potilas- ja asiakaslähtöisiä menetelmiä kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön ohjauksessa sekä hoito- ja kuntoutustyössä monialaisissa tiimeissä.
Content
Terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevä lainsäädäntö (kehitysvammalaki, vammaispalvelulaki, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki jne.)
Tavallisimmat kehitysvammat ja niiden ilmeneminen.
Vammautuminen, vammaisuus
Kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: palvelusuunnitelma ja palveluverkosto.
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus yhteiskunnassa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Yhdenvertaisuus, syrjintä, esteettömyys, osallisuus, saavutettavuus, itsemääräämisoikeus ja itsemääräämisoikeuden mahdollinen rajoittaminen.
Erilaisten apuvälineiden, digitaalisuuden ja teknologian hyödyntäminen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Monialainen yhteistyö myös eri kulttuureista tulevien kehitysvammaisten ja vammaisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan, ei ymmärrä palveluohjauksellista työotetta ja ei käytä erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa.
Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
07.01.2025 - 23.02.2025
Number of ECTS credits allocated
3 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
67 % Contact teaching, 33 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Maarit Leinonen
Groups
-
SHT22SSHT22S
-
SHS22SSHS22S
Objective
Opiskelija tietää miten lainsäädäntö ohjaa kehitysvammaisten ja muutoin vammautuneiden henkilöiden hoito- ja kuntoutuspalveluiden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.
Opiskelija tietää vammaisuuden moninaisuuden; mitä kehitysvammaisuus on ja miten kehitysvammaisuus eroaa muusta vammaisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa potilas- ja asiakaslähtöisiä menetelmiä kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön ohjauksessa sekä hoito- ja kuntoutustyössä monialaisissa tiimeissä.
Content
Terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevä lainsäädäntö (kehitysvammalaki, vammaispalvelulaki, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki jne.)
Tavallisimmat kehitysvammat ja niiden ilmeneminen.
Vammautuminen, vammaisuus
Kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: palvelusuunnitelma ja palveluverkosto.
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus yhteiskunnassa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Yhdenvertaisuus, syrjintä, esteettömyys, osallisuus, saavutettavuus, itsemääräämisoikeus ja itsemääräämisoikeuden mahdollinen rajoittaminen.
Erilaisten apuvälineiden, digitaalisuuden ja teknologian hyödyntäminen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Monialainen yhteistyö myös eri kulttuureista tulevien kehitysvammaisten ja vammaisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Location and time
Kevät 2025. Lähiopetus Kajaanin kampuksella, erikseen opettajan kanssa sovitusti hybridimahdollisuus (TEAMS kamera, kuulokkeet ja mikrofoni toimii ja käytössä lähiopetuksen aikana).
Materials
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Reppu-moodlessa.
Teaching methods
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (opetuskeskustelu, harjoitukset), itsenäisistä tehtävistä (1. tutustumiskäynti/haastattelu sekä kirjallinen reflektoiva raportti 2. Reppu verkkokeskustelu ) sekä osaamisen näytöstä (tentti)
Employer connections
Opintojaksoon sisältyy vierailu työelämän yksikköön tai asiakkaan (asiakkaan läheisen) haastattelu.
Jos on työkokemusta, niin voi hyödyntää osaamistaan reflektiossaan.
Exam schedules
Lukujärjestyksen mukaisesti 18.2.2025
1. uusinta 13.3.2025
2. uusinta 3.4.2025
Completion alternatives
Osallistuminen opetukseen: Osallistuminen lähiopetukseen, joissa mukana harjoituksia ja ryhmätehtäviä (hybridi mahdollisuus, sovitaan erikseen opettajan kanssa). TAI. Itsenäinen opiskelu vastaavasti korvaustehtävin.
Itsenäinen opiskelu - raportti voi olla kirjallista muotoa tai esim. äänitallenne/video.
Arviointi/näyttö: Osallistuminen lukujärjestyksen mukaisesti oman ryhmän tenttiin. TAI. Osallistuminen uusintatenttiin.
Student workload
1 op = 27 h
Content scheduling
1. vko Orientaatio. Ennakkotehtävä Repussa (video)
1.-2. vko Käsitteet, erityistä tukea tarvitseva asiakas. Arvot, lainsäädäntö. Itsemääräämisoikeus. Osallisuus
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden moninaisuus/arjen sujuminen.
(mm. haastava käyttäytyminen (mm. Jaatistietopankki))
2. vko ja/ tai 3 vko Palvelusuunnitelma. Monialainen/moninainen palvelujärjestelmä (hoito, kuntoutus; julkinen, yksityinen, kolmas sektori, digitaaliset palvelut).
Harjoituksia.
Itsenäinen osuus 2.-6. vko Tutustumiskäynti sekä reflektoiva raportti + vertaiskeskustelu kommunikaation tuki ja kommunikaation apuvälineet sekä liikkumisen ym. apuvälineet
7. vko Näyttö/tentti/ arviointi.
Eteneminen:
14.1.25 (klo 9.45-11.15, 2h) Orientaatio. Käsitteet, erityistä tukea tarvitseva asiakas. Tehtävänannot
Ennakkotehtävä Repussa (video:Yle Areena. Akuutti. Aikuiset erityislapset)
21.1.25 (klo 8.00-9.30, 2h) Keskustelu ennakkotehtävästä.
Arvot, lainsäädäntö. Itsemääräämisoikeus. Osallisuus.
Harjoitukset
29.1.25 (klo 8.00-11.15, 4h) Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden moninaisuus/arjen sujuminen.
mm. haastava käyttäytyminen, seksuaalisuus, monikulttuurisuus, lääkehoitoon liittyviä erityiskysymyksiä
Harjoitukset
5.2.25 (klo 8.00-11.45, 4h) Asiakassuunnitelma.
Monialainen/moninainen palvelujärjestelmä (hoito, kuntoutus; julkinen, yksityinen, kolmas sektori, digitaaliset palvelut).
Harjoitukset
18.2.25 (4h) Tentti (yhteistoiminnallinen)
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan, ei ymmärrä palveluohjauksellista työotetta ja ei käytä erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa.
Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Assessment methods and criteria
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojakson osasuoritukset:
Läsnäolot 0,5 op
Itsenäinen tehtävä 1 op
Verkkokeskustelu 0,5 op
Tentti 1 op
Opintojakson arvosana muodostuu itsenäisen tehtävän arvosanasta ja tentin arvosanasta, näiden kahden osasuorituksen keskiarvo. Muut osasuoritukset hyv./hyl.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei osaa selittää ja yhdistää kehitysvammaisten ja vammaisten lainsäädännön merkitystä palveluohjauksessa ja millainen merkitys lainsäädännöllä on kehitysvammaisten ja vammaisten oikeuksien toteutumisessa yhteiskunnassa.
Opiskelija ei osaa soveltaa palveluohjauksellisia menetelmiä ja käyttää epätarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelijalla ei ole tiedollisia valmiuksia tukea kehitysvammaisia ja vammaisia henkilöitä terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä kehitysvammaisuudesta ja vammaisuudesta epäjohdonmukaisesti ja väärillä termeillä ja tietolähteiden käyttö ei perustu näyttöön ja tutkittuun tietoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
07.01.2025 - 23.02.2025
Number of ECTS credits allocated
3 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
67 % Contact teaching, 33 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Maarit Leinonen
Groups
-
SMM22SPySMM22SPy
Objective
Opiskelija tietää miten lainsäädäntö ohjaa kehitysvammaisten ja muutoin vammautuneiden henkilöiden hoito- ja kuntoutuspalveluiden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.
Opiskelija tietää vammaisuuden moninaisuuden; mitä kehitysvammaisuus on ja miten kehitysvammaisuus eroaa muusta vammaisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa potilas- ja asiakaslähtöisiä menetelmiä kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön ohjauksessa sekä hoito- ja kuntoutustyössä monialaisissa tiimeissä.
Content
Terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevä lainsäädäntö (kehitysvammalaki, vammaispalvelulaki, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki jne.)
Tavallisimmat kehitysvammat ja niiden ilmeneminen.
Vammautuminen, vammaisuus
Kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: palvelusuunnitelma ja palveluverkosto.
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus yhteiskunnassa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Yhdenvertaisuus, syrjintä, esteettömyys, osallisuus, saavutettavuus, itsemääräämisoikeus ja itsemääräämisoikeuden mahdollinen rajoittaminen.
Erilaisten apuvälineiden, digitaalisuuden ja teknologian hyödyntäminen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Monialainen yhteistyö myös eri kulttuureista tulevien kehitysvammaisten ja vammaisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Location and time
Kevät 2025. TEAMS kamera, kuulokkeet ja mikrofoni toimii ja käytössä kontaktiopetuksen aikana.
Materials
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Reppu-moodlessa.
Teaching methods
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta (opetuskeskustelu, harjoitukset), itsenäisistä tehtävistä (1. tutustumiskäynti/haastattelu sekä kirjallinen reflektoiva raportti 2. Reppu verkkokeskustelu ) sekä osaamisen näytöstä (tentti)
Employer connections
Opintojaksoon sisältyy vierailu työelämän yksikköön tai asiakkaan (asiakkaan läheisen) haastattelu.
Jos on työkokemusta, niin voi hyödyntää osaamistaan reflektiossaan.
Exam schedules
Lukujärjestyksen mukaisesti 11.2.2025 klo 13.00-16.00.
1. uusinta 13.3.2025
2. uusinta 3.4.2025
Completion alternatives
Osallistuminen opetukseen: Osallistuminen kontaktiopetukseen, joissa mukana harjoituksia ja ryhmätehtäviä (hybridi mahdollisuus). TAI. Itsenäinen opiskelu vastaavasti korvaustehtävin.
Itsenäinen opiskelu - raportti voi olla kirjallista muotoa tai esim. äänitallenne/video.
Arviointi/näyttö: Osallistuminen lukujärjestyksen mukaisesti oman ryhmän tenttiin. TAI. Osallistuminen uusintatenttiin.
Student workload
1 op = 27 h
Content scheduling
1. vko Orientaatio. Ennakkotehtävät seuraaville kerroille (video)
1.-2. vko Käsitteet, erityistä tukea tarvitseva asiakas. Arvot, lainsäädäntö. Itsemääräämisoikeus. Osallisuus
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden moninaisuus/arjen sujuminen.
(mm. haastava käyttäytyminen (mm. Jaatistietopankki))
2. vko ja/ tai 3 vko Palvelusuunnitelma. Monialainen/moninainen palvelujärjestelmä (hoito, kuntoutus; julkinen, yksityinen, kolmas sektori, digitaaliset palvelut).
Harjoituksia.
Itsenäinen osuus 2.-6. vko Tutustumiskäynti sekä reflektoiva raportti + vertaiskeskustelu kommunikaation tuki ja kommunikaation apuvälineet sekä liikkumisen ym. apuvälineet
7. vko Näyttö/ arviointi.
Eteneminen, kontaktiopetus teamsissa
14.1.25 (14.15-15.45, 2h) Orientaatio. Käsitteet, erityistä tukea tarvitseva asiakas. Tehtävänannot.
Ennakkotehtävä Repussa (video: Aikuiset erityislapset)
15.1.25 (9.45-11.15, 2h) Arvot, lainsäädäntö. Itsemääräämisoikeus. Osallisuus.
Harjoitukset
22.1.25 (9.45-11.15, 2h) Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden moninaisuus/arjen sujuminen.
mm. haastava käyttäytyminen, seksuaalisuus, monikulttuurisuus, lääkehoitoon liittyviä erityiskysymyksiä
Harjoitukset
29.1.25 (12.15-13.45, 2h) Asiakassuunnitelma.
Monialainen/moninainen palvelujärjestelmä (hoito, kuntoutus; julkinen, yksityinen, kolmas sektori, digitaaliset palvelut).
Harjoitukset
11.2.25 klo 13-16 4h Etätentti (paritentti opettajan jakamat parit Repussa, tentti ajastetaan olemaan avoinna vain ko. ajankohtana)
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan, ei ymmärrä palveluohjauksellista työotetta ja ei käytä erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa.
Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Assessment methods and criteria
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojakson osasuoritukset:
Läsnäolot 0,5 op
Itsenäinen tehtävä 1 op
Verkkokeskustelu 0,5 op
Tentti 1 op
Opintojakson arvosana muodostuu itsenäisen tehtävän arvosanasta ja tentin arvosanasta, näiden kahden osasuorituksen keskiarvo. Muut osasuoritukset hyv./hyl.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei osaa selittää ja yhdistää kehitysvammaisten ja vammaisten lainsäädännön merkitystä palveluohjauksessa ja millainen merkitys lainsäädännöllä on kehitysvammaisten ja vammaisten oikeuksien toteutumisessa yhteiskunnassa.
Opiskelija ei osaa soveltaa palveluohjauksellisia menetelmiä ja käyttää epätarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelijalla ei ole tiedollisia valmiuksia tukea kehitysvammaisia ja vammaisia henkilöitä terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä kehitysvammaisuudesta ja vammaisuudesta epäjohdonmukaisesti ja väärillä termeillä ja tietolähteiden käyttö ei perustu näyttöön ja tutkittuun tietoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.