Siirry suoraan sisältöön

Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00CA03-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.12.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Maarit Leinonen

Ryhmät

  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Opiskelija tietää miten lainsäädäntö ohjaa kehitysvammaisten ja muutoin vammautuneiden henkilöiden hoito- ja kuntoutuspalveluiden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.
Opiskelija tietää mitä kehitysvammaisuus on ja miten kehitysvammaisuus eroaa muusta vammaisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa potilas- ja asiakaslähtöisiä menetelmiä kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön ohjauksessa sekä hoito- ja kuntoutustyössä.

Sisältö

Kehitysvammalaki, erityishuoltolaki ja vammaispalvelulaki, sosiaalihuoltolaki: palveluverkosto
Tavallisimmat kehitysvammat ja niiden ilmeneminen.
Vammautuminen
Kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: palvelusuunnitelma.
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus yhteiskunnassa: Yhdenvertaisuus, syrjintä, esteettömyys, saavutettavuus, itsemääräämisoikeus ja rajoittamistoimenpiteet kehitysvammaisten ja vammaisen henkilöiden hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Erilaisten apuvälineiden ja teknologian hyödyntäminen kuulo- ja näkövammaisten ihmisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Monialainen yhteistyö eri kulttuureista tulevien kehitysvammaisten ja vammaisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa kuvata kehitysvammaisten ja vammaisten henkilöiden terveys- ja sosiaalipalveluita ohjaavan lainsäädännön merkityksen palveluohjuksessa ja kuvata millaisia oikeuksia kehitysvammaisilla ja vammaisilla ihmisillä on yhteiskunnassa.
Opiskelija tietää millaisia terveyden – ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä tietoa ja arvioida käyttämiään tietolähteitä osaamisensa kuvaamisessa.

Hylätty:
Opiskelija ei osaa selittää ja yhdistää kehitysvammaisten ja vammaisten lainsäädännön merkitystä palveluohjauksessa ja millainen merkitys lainsäädännöllä on kehitysvammaisten ja vammaisten oikeuksien toteutumisessa yhteiskunnassa.
Opiskelija ei osaa soveltaa palveluohjauksellisia menetelmiä ja käyttää epätarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelijalla ei ole tiedollisia valmiuksia tukea kehitysvammaisia ja vammaisia henkilöitä terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä kehitysvammaisuudesta ja vammaisuudesta epäjohdonmukaisesti ja väärillä termeillä ja tietolähteiden käyttö ei perustu näyttöön ja tutkittuun tietoon.