Matkailun strateginen suunnittelu (5op)
Opintojakson tunnus: AM00BY44
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää strategiaprosessin pääpiirteet, niihin liittyvät keskeiset käsitteet sekä keskeiset strategiset toimijat matkailun suunnittelussa. 
Opiskelija osaa selittää Suomen (TEM & Finpro/VisitFinland) ja alueellisten matkailustrategioiden merkityksen matkailun kotimaisessa ja kansainvälisessä kehittämisessä sekä niiden vaikutukset matkailuyritysten toiminnassa että kehittämisessä. 
Opiskelija osaa selittää ennakointiosaamisen ja proaktiivisen ajattelun sekä toiminnan tärkeyden matkailun strategisessa suunnittelussa. Opiskelija tuntee tulevaisuuden haltuunoton keskeisimmät menetelmät ja käsitteet. 
Opiskelija osaa selittää hanketoiminnan merkityksen matkailun kehittämisessä.
                    
Sisältö
Kulttuuriosaaminen 
Kansainvälinen matkailu ja sen merkitys Suomen matkailuelinkeinolle 
Suomalaisen kulttuurin ja luonnon hyödyntäminen matkailupalveluissa 
Kestävän ja vastuullisen matkailun periaatteiden soveltaminen 
Matkailun tulevaisuusajattelu ja tulevaisuudentutkimuksen peruskäsitteet 
Matkailun hanketoiminta
                    
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojaksolla.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kiitettävästi strategiaprosessin pääpiirteet, niihin liittyvät keskeiset käsitteet sekä keskeiset strategiset toimijat matkailun suunnittelussa.  Opiskelija osaa kiitettävästi Suomen (TEM & Finpro/VisitFinland) ja alueellisten matkailustrategioiden merkityksen matkailun kotimaisessa ja kansainvälisessä kehittämisessä sekä niiden vaikutukset matkailuyritysten toiminnassa että kehittämisessä. 
Opiskelija osaa kiitettävästi ennakointiosaamisen ja proaktiivisen ajattelun sekä toiminnan tärkeyden matkailun strategisessa suunnittelussa. Opiskelija tuntee kiitettävästi tulevaisuuden haltuunoton keskeisimmät menetelmät ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää kiitettävästi hanketoiminnan merkityksen matkailun kehittämisessä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyvin strategiaprosessin pääpiirteet, niihin liittyvät keskeiset käsitteet sekä keskeiset strategiset toimijat matkailun suunnittelussa.  Opiskelija osaa hyvin Suomen (TEM & Finpro/VisitFinland) ja alueellisten matkailustrategioiden merkityksen matkailun kotimaisessa ja kansainvälisessä kehittämisessä sekä niiden vaikutukset matkailuyritysten toiminnassa että kehittämisessä. 
Opiskelija osaa hyin ennakointiosaamisen ja proaktiivisen ajattelun sekä toiminnan tärkeyden matkailun strategisessa suunnittelussa. Opiskelija tuntee hyvin tulevaisuuden haltuunoton keskeisimmät menetelmät ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää hyvin hanketoiminnan merkityksen matkailun kehittämisessä.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tyydyttävästi strategiaprosessin pääpiirteet, niihin liittyvät keskeiset käsitteet sekä keskeiset strategiset toimijat matkailun suunnittelussa.  Opiskelija osaa tyydyttävästi Suomen (TEM & Finpro/VisitFinland) ja alueellisten matkailustrategioiden merkityksen matkailun kotimaisessa ja kansainvälisessä kehittämisessä sekä niiden vaikutukset matkailuyritysten toiminnassa että kehittämisessä. 
Opiskelija osaa tyydyttävästi ennakointiosaamisen ja proaktiivisen ajattelun sekä toiminnan tärkeyden matkailun strategisessa suunnittelussa. Opiskelija tuntee tyydyttävästi tulevaisuuden haltuunoton keskeisimmät menetelmät ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää tyydyttävästi hanketoiminnan merkityksen matkailun kehittämisessä.
                    
Toteutustavat
Luennot ja harjoitukset
                    
Suoritustavat
Luennot ja harjoitukset
                    
