Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisten ja nuorten sekä heidän perheidensä terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: SHVU007

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden, kasvun ja kehityksen seurannassa ja osaa tukea kouluikäistä ja hänen perhettään terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija perustaa työnsä kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä voimavarojen ja riskitekijöiden tunnistamiseen sekä osaa suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä yksilö-, perhe, ryhmä- ja yhteisötasoilla.

Sisältö

- koulu-ikäisten lasten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät
- moniammatillisen yhteistyön tunteminen ja jatkohoitoon ohjaus
- kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen (sis. elintavat ja ympäristö)
- kouluikäisten lasten ja nuorten sekä vanhempien voimavarojen arviointi ja tukeminen
- kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä elintapojen ohjaus - kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lasten kasvun ja kehityksen riskitekijöiden tunnistaminen, ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen
- erityistuen ja erityishoidon tarpeen arviointi ja ohjaus
- terveysneuvonta ja ajankohtaiset työmenetelmät
- asiantuntijuus koulun terveystiedon opetuksessa, oppilashuollossa ja kouluyhteisössä
- kouluikäisten lasten ja nuorten seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus ja tukeminen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S

Tavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden, kasvun ja kehityksen seurannassa ja osaa tukea kouluikäistä ja hänen perhettään terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija perustaa työnsä kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä voimavarojen ja riskitekijöiden tunnistamiseen sekä osaa suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä yksilö-, perhe, ryhmä- ja yhteisötasoilla.

Sisältö

- koulu-ikäisten lasten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät
- moniammatillisen yhteistyön tunteminen ja jatkohoitoon ohjaus
- kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen (sis. elintavat ja ympäristö)
- kouluikäisten lasten ja nuorten sekä vanhempien voimavarojen arviointi ja tukeminen
- kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä elintapojen ohjaus - kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lasten kasvun ja kehityksen riskitekijöiden tunnistaminen, ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen
- erityistuen ja erityishoidon tarpeen arviointi ja ohjaus
- terveysneuvonta ja ajankohtaiset työmenetelmät
- asiantuntijuus koulun terveystiedon opetuksessa, oppilashuollossa ja kouluyhteisössä
- kouluikäisten lasten ja nuorten seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus ja tukeminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammattiopinnot suoritettu.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden, kasvun ja kehityksen seurannassa ja osaa tukea kouluikäistä ja hänen perhettään terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija perustaa työnsä kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä voimavarojen ja riskitekijöiden tunnistamiseen sekä osaa suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä yksilö-, perhe, ryhmä- ja yhteisötasoilla.

Sisältö

- koulu-ikäisten lasten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät
- moniammatillisen yhteistyön tunteminen ja jatkohoitoon ohjaus
- kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen (sis. elintavat ja ympäristö)
- kouluikäisten lasten ja nuorten sekä vanhempien voimavarojen arviointi ja tukeminen
- kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä elintapojen ohjaus - kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lasten kasvun ja kehityksen riskitekijöiden tunnistaminen, ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen
- erityistuen ja erityishoidon tarpeen arviointi ja ohjaus
- terveysneuvonta ja ajankohtaiset työmenetelmät
- asiantuntijuus koulun terveystiedon opetuksessa, oppilashuollossa ja kouluyhteisössä
- kouluikäisten lasten ja nuorten seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus ja tukeminen

Sisällön jaksotus

28.8.2024 Lähiopetus: Opintojakson aloitus, Mitä on koulu- ja opiskeluterveydenhuolto?

29.8.2024 Teams: Miten koululaiset voivat tänään?

3.9.2024 Teams: Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Ennakkotehtävä valmistautua tunneille opiskelemalla Oppiportissa verkkokurssi ”Nuori vastaanotolla” (30min). Jäsennä verkkokurssilla oppimasi käsitekartaksi, jonka palautat Reppuun viimeistään 2.9.2024 mennessä

4.9.2024 Teams: Terveystarkastusten sisältö: Kasvu- ja puberteettikehitys
Ennakkotehtävänä valmistautuminen tunneille tekemällä itselle oma/lapsen kasvukäyrä https://kasvuseula.fi/
Tuntien jälkeen pohdintatehtävä Repussa: Tutustu Repusta löytyvään lapsen ylipainoa käsittelevään materiaaliin. Selvitä lukemasi perusteella se, miten puhua lapsen/nuoren ylipainosta vastaanotolla?
Pohdi myös sitä, miten kasvukäyrää voi hyödyntää lapsen lihavuuden hoidossa? Palauta tiivistetty vastauksesi Reppuun (n. 1 A4-sivu) ja merkkaa tehtävä tehdyksi. Tehtävän palautus viimeistään 8.9.2024.

11.9.2024 Teams: Terveystarkastusten sisältö: Näkö, värinäkö, kuulo
Ennakkotehtävänä pohdintatehtävä Repussa: Tutustu julkaisuun "Koulussa on kuulovammainen oppilas" https://www.kuuloliitto.fi/wp-content/uploads/2017/03/koulussa_2011_web.pdf
Pohdi tämän jälkeen miten kuulovammaista oppilasta voidaan tukea hänen opiskelussaan. Tee tiivistelmä keskeisimmistä asioista ja palauta se tehtävän palautuksena Repun tehtävänpalautusalueelle. Tehtävän palautus viimeistään 10.9.2024

12.9.2024 Teams: Terveystarkastusten sisältö: Koululaisen ryhti

16.9.2024 Teams: Mielenterveyttä edistävä koulu
Ennakkotehtävänä Oppiportin koulutuskokonaisuus Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa, laajuus 3h. Sisältää verkkokurssit 1) Mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy kouluterveydenhuollossa (45min), 2) Mielenterveysongelmien kohtaaminen kouluterveydenhuollossa (60min) ja 3) Masennus, ahdistuneisuus ja itsetuhoisuus kouluterveydenhuollossa (45min).
Palauta verkkokurssien todistukset Reppuun viimeistään 15.9.2024

19.9.2024 lähiopetus: Moniammatillinen yhteistyö, kuraattorin työ tutuksi
Ennakkotehtävänä oppilas- ja opiskeluhuoltotoimintaan liittyvä lakitehtävä Repussa, tehtävän palautus 18.9.2024 mennessä Reppuun.
Tunneilla vierailulla kuraattori Jukka Mannermaa KAOlta. Miettikää valmiiksi kysymyksiä, kysymysten palautus kootusti Tiinalle viimeistään 15.9.2024 mennessä.

23.9.2024 lähiopetus: Terveystarkastusten sisältö: Psykososiaalinen kehityksen tukeminen ja arviointi
Ennakkotehtävänä tutustua StudyGroup-ryhmissä, johonkin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa käytettävään testiin/menetelmään ja/tai toimintamalliin, jotka käydään tunneilla läpi yhteistoiminnallisesti.
Pienryhmien tuotokset palautetaan Repun keskustelualueelle viimeistään 21.9.2024

Tuntien lopuksi/jälkeen kirjoitat henkilökohtaisen reflektiosi, jossa tuot esille, mitkä olivat tuntien aikaiset tärkeimmät oivalluksesi? Mitä poimit tästä päivästä mukaasi? Jäikö jokin mietityttämään? Palauta henkilökohtainen reflektiosi Reppuun 6.10.2024 mennessä.


8.10.2024 Harjoitustunnit/R2: ryhdin, näön ja kuulon tutkimukset, case-harjoituksia (tunneilla läsnäolovelvollisuus)

9.10.2024 Harjoitustunnit/R1: ryhdin, näön ja kuulon tutkimukset, case-harjoituksia (tunneilla läsnäolovelvollisuus)

26.10.2024 Paritentti.

Uusintatentit uusintatenttipäivinä yksilötentteinä, I. uusinta 7.11.2024 ja II uusinta 3.12.2024. Ilmoittautuminen niihin yleisen tenttikäytännön mukaisesti viimeistään viikkoa ennen.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammattiopinnot suoritettu.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 12.11.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SHT20S
    SHT20S

Tavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden, kasvun ja kehityksen seurannassa ja osaa tukea kouluikäistä ja hänen perhettään terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija perustaa työnsä kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä voimavarojen ja riskitekijöiden tunnistamiseen sekä osaa suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä yksilö-, perhe, ryhmä- ja yhteisötasoilla.

Sisältö

- koulu-ikäisten lasten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät
- moniammatillisen yhteistyön tunteminen ja jatkohoitoon ohjaus
- kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen (sis. elintavat ja ympäristö)
- kouluikäisten lasten ja nuorten sekä vanhempien voimavarojen arviointi ja tukeminen
- kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä elintapojen ohjaus - kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lasten kasvun ja kehityksen riskitekijöiden tunnistaminen, ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen
- erityistuen ja erityishoidon tarpeen arviointi ja ohjaus
- terveysneuvonta ja ajankohtaiset työmenetelmät
- asiantuntijuus koulun terveystiedon opetuksessa, oppilashuollossa ja kouluyhteisössä
- kouluikäisten lasten ja nuorten seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus ja tukeminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammattiopinnot suoritettu.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SHT19S
    SHT19S

Tavoitteet

Opiskelija syventää osaamistaan kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden, kasvun ja kehityksen seurannassa ja osaa tukea kouluikäistä ja hänen perhettään terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija perustaa työnsä kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä voimavarojen ja riskitekijöiden tunnistamiseen sekä osaa suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä yksilö-, perhe, ryhmä- ja yhteisötasoilla.

Sisältö

- koulu-ikäisten lasten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät
- moniammatillisen yhteistyön tunteminen ja jatkohoitoon ohjaus
- kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen (sis. elintavat ja ympäristö)
- kouluikäisten lasten ja nuorten sekä vanhempien voimavarojen arviointi ja tukeminen
- kouluikäisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä elintapojen ohjaus - kouluikäisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- lasten kasvun ja kehityksen riskitekijöiden tunnistaminen, ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen
- erityistuen ja erityishoidon tarpeen arviointi ja ohjaus
- terveysneuvonta ja ajankohtaiset työmenetelmät
- asiantuntijuus koulun terveystiedon opetuksessa, oppilashuollossa ja kouluyhteisössä
- kouluikäisten lasten ja nuorten seksuaaliterveyteen liittyvä ohjaus ja tukeminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammattiopinnot suoritettu.