Productization and Developing ServicesLaajuus (5 cr)
Code: LT00CF25
Credits
5 op
Objective
The student understands the significance of service development and customer relationship management as part of implementing profitable business operations. The student can apply the principles of product development and develop organizational services while considering business principles.
Content
Product development and the role of service business in business
Services and service provision
Service productization
Service innovations and development of service business
New technologies and their opportunities in service provision
Assessment criteria, excellent (5)
The student masters the planning and productization implementation of services. They can assess the business opportunities and further development needs of productized services and reflect on their learning. Their solutions to given tasks demonstrate a versatile understanding of the subject area.
Assessment criteria, good (3)
The student can apply their learning and is capable of planning feasible service products. They recognize opportunities for service productization and further development, as well as being able to consider the business profitability requirements of service implementation.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is able to describe the progression of service productization and can design the content of a service product.
Enrollment
01.12.2023 - 31.01.2024
Timing
01.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- BACHELORS DEGREE IN BUSINESS ADMINISTRATION
Teachers
- Katja-Mari Kärkkäinen
Groups
-
LLT22SMLLT22SM
-
AMA21SAMA21S
Objective
The student understands the significance of service development and customer relationship management as part of implementing profitable business operations. The student can apply the principles of product development and develop organizational services while considering business principles.
Content
Product development and the role of service business in business
Services and service provision
Service productization
Service innovations and development of service business
New technologies and their opportunities in service provision
Location and time
Kurssi toteutuu ajalla 22.1.-13.5.24. Kajaani.
Materials
-Parantainen, J. 2007. Tuotteistaminen : rakenna palvelusta menestystuote 10 päivässä. Helsinki: Talentum (myös uudempia painoksia olemassa)
- Apunen, A., & Parantainen, J. 2011. Tuotteistaminen 2 : tuotteistajan 10 psykologista vipua. Helsinki: Talentum
-Parantainen, J. 2013. Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Helsinki: Talentum
-Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi : matkailupalvelujen tuotteistaminen.
Helsinki : Restamark
- Arantola, H. & Simonen, K. 2009. Palvelemisesta palveluliiketoimintaan - asiakasymmärrys palveluliiketoiminnan perustana. (Saatavissa:https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/palvelemisesta_palveluliiketoimintaan.pdf)
Teaching methods
Kurssin opetus on suomeksi
Employer connections
Työelämäyhteistyö toteutuu Vuokattipäivässä
Exam schedules
Ei tenttiä
Student workload
Kurssin laajuus 5 op (yht. 135h, joista noin 45h kontaktiopetusta, itsenäistä työskentelyä 90h)
Further information
Tavoitteet:
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa tuotekehityksen periaatteita ja kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö:
Tuotekehitys ja palveluliiketoiminnan rooli liiketoiminnassa
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuudet palveluiden tuottamisessa
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The student masters the planning and productization implementation of services. They can assess the business opportunities and further development needs of productized services and reflect on their learning. Their solutions to given tasks demonstrate a versatile understanding of the subject area.
Assessment criteria, good (3)
The student can apply their learning and is capable of planning feasible service products. They recognize opportunities for service productization and further development, as well as being able to consider the business profitability requirements of service implementation.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is able to describe the progression of service productization and can design the content of a service product.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee palvelujen suunnittelun ja tuotteistamisen toteutuksen. Hän kykenee arvioimaan tuotteistettujen palvelujen liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja jatkokehitystarpeita sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hyödyntää oppimaansa ja kykenee suunnittelmaan toteuttamiskelpoisia palvelutuotteita. Hän tunnistaa palvelujen tuotteistamisen ja edelleen kehittämisen mahdollisuuksia, sekä kykenee huomioimaan palvelujen toteuttamisen liiketoiminnalliset kannattavuusvaatimukset.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija kykenee kuvaamaan palvelujen tuotteistamisen etenemisen ja osaa suunnitella palvelutuotteen sisällön.