Siirry suoraan sisältöön

Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00CF25

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa tuotekehityksen periaatteita ja kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys ja palveluliiketoiminnan rooli liiketoiminnassa
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuudet palveluiden tuottamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee palvelujen suunnittelun ja tuotteistamisen toteutuksen. Hän kykenee arvioimaan tuotteistettujen palvelujen liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja jatkokehitystarpeita sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää oppimaansa ja kykenee suunnittelmaan toteuttamiskelpoisia palvelutuotteita. Hän tunnistaa palvelujen tuotteistamisen ja edelleen kehittämisen mahdollisuuksia, sekä kykenee huomioimaan palvelujen toteuttamisen liiketoiminnalliset kannattavuusvaatimukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee kuvaamaan palvelujen tuotteistamisen etenemisen ja osaa suunnitella palvelutuotteen sisällön.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Katja-Mari Kärkkäinen
Ryhmät
  • LLT22SM
    LLT22SM
  • AMA21S
    AMA21S

Tavoitteet

Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa tuotekehityksen periaatteita ja kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys ja palveluliiketoiminnan rooli liiketoiminnassa
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuudet palveluiden tuottamisessa

Aika ja paikka

Kurssi toteutuu ajalla 22.1.-13.5.24. Kajaani.

Oppimateriaalit

-Parantainen, J. 2007. Tuotteistaminen : rakenna palvelusta menestystuote 10 päivässä. Helsinki: Talentum (myös uudempia painoksia olemassa)
- Apunen, A., & Parantainen, J. 2011. Tuotteistaminen 2 : tuotteistajan 10 psykologista vipua. Helsinki: Talentum
-Parantainen, J. 2013. Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Helsinki: Talentum
-Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi : matkailupalvelujen tuotteistaminen.
Helsinki : Restamark
- Arantola, H. & Simonen, K. 2009. Palvelemisesta palveluliiketoimintaan - asiakasymmärrys palveluliiketoiminnan perustana. (Saatavissa:https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/palvelemisesta_palveluliiketoimintaan.pdf)

Opetusmenetelmät

Kurssin opetus on suomeksi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu Vuokattipäivässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 5 op (yht. 135h, joista noin 45h kontaktiopetusta, itsenäistä työskentelyä 90h)

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa soveltaa tuotekehityksen periaatteita ja kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö:
Tuotekehitys ja palveluliiketoiminnan rooli liiketoiminnassa
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuudet palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee palvelujen suunnittelun ja tuotteistamisen toteutuksen. Hän kykenee arvioimaan tuotteistettujen palvelujen liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja jatkokehitystarpeita sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää oppimaansa ja kykenee suunnittelmaan toteuttamiskelpoisia palvelutuotteita. Hän tunnistaa palvelujen tuotteistamisen ja edelleen kehittämisen mahdollisuuksia, sekä kykenee huomioimaan palvelujen toteuttamisen liiketoiminnalliset kannattavuusvaatimukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee kuvaamaan palvelujen tuotteistamisen etenemisen ja osaa suunnitella palvelutuotteen sisällön.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee palvelujen suunnittelun ja tuotteistamisen toteutuksen. Hän kykenee arvioimaan tuotteistettujen palvelujen liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja jatkokehitystarpeita sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa hyödyntää oppimaansa ja kykenee suunnittelmaan toteuttamiskelpoisia palvelutuotteita. Hän tunnistaa palvelujen tuotteistamisen ja edelleen kehittämisen mahdollisuuksia, sekä kykenee huomioimaan palvelujen toteuttamisen liiketoiminnalliset kannattavuusvaatimukset.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kykenee kuvaamaan palvelujen tuotteistamisen etenemisen ja osaa suunnitella palvelutuotteen sisällön.