Siirry suoraan sisältöön

BrändistrategiaLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00CF24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Brändääminen on kokemusmarkkinointia, joka pitää sisällään tietynlaisia yrityksen päätöksiä koskien asiakkaan kokemuksia tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä itsestään. Kurssilla perehdytään brändistrategian rakentamiseen sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Brändistrategian avulla yritys sitoutuu asiakkaisiin ja sen avulla vahvistetaan bränditietoisuutta kohti brändiuskollisuutta. Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyinä tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.

Sisältö

Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brändistrategian luominen ja brändijohtaminen
Brändäyksen vaikuttavuuden mittaaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin:
Keller (2013) Strategic Brand Management: building, measuring and managing brand equity. Pearson.
Muut Moodlessa osoitetut oppimateriaalit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Outi Lundahl
Ryhmät
  • AMA24S
    AMA24S
  • LLT24SM
    LLT24SM

Tavoitteet

Brändääminen on kokemusmarkkinointia, joka pitää sisällään tietynlaisia yrityksen päätöksiä koskien asiakkaan kokemuksia tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä itsestään. Kurssilla perehdytään brändistrategian rakentamiseen sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Brändistrategian avulla yritys sitoutuu asiakkaisiin ja sen avulla vahvistetaan bränditietoisuutta kohti brändiuskollisuutta. Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyinä tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.

Sisältö

Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brändistrategian luominen ja brändijohtaminen
Brändäyksen vaikuttavuuden mittaaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin:
Keller (2013) Strategic Brand Management: building, measuring and managing brand equity. Pearson.
Muut Moodlessa osoitetut oppimateriaalit.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Outi Lundahl
Ryhmät
  • AMA23S
    AMA23S
  • LLT23SM
    LLT23SM

Tavoitteet

Brändääminen on kokemusmarkkinointia, joka pitää sisällään tietynlaisia yrityksen päätöksiä koskien asiakkaan kokemuksia tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä itsestään. Kurssilla perehdytään brändistrategian rakentamiseen sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Brändistrategian avulla yritys sitoutuu asiakkaisiin ja sen avulla vahvistetaan bränditietoisuutta kohti brändiuskollisuutta. Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyinä tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.

Sisältö

Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brändistrategian luominen ja brändijohtaminen
Brändäyksen vaikuttavuuden mittaaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Outi Lundahl
Ryhmät
  • LLT22SM
    LLT22SM
  • AMA22S
    AMA22S

Tavoitteet

Brändääminen on kokemusmarkkinointia, joka pitää sisällään tietynlaisia yrityksen päätöksiä koskien asiakkaan kokemuksia tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä itsestään. Kurssilla perehdytään brändistrategian rakentamiseen sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Brändistrategian avulla yritys sitoutuu asiakkaisiin ja sen avulla vahvistetaan bränditietoisuutta kohti brändiuskollisuutta. Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyinä tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.

Sisältö

Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brändistrategian luominen ja brändijohtaminen
Brändäyksen vaikuttavuuden mittaaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä

Oppimateriaalit

Petri Uusitalo: Brändi ja business. Mainostajien liitto 2014

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmässä työskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin lopussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahotointi.
Sovitaan tapauskohtaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 134 h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö 50 %
Yksilötentti 50 %